Är det verkligen Nettolön eller Brutto? Med 100k efter skatt i månaden tänker jag att ni lugnt kan äta vidare på restaurang både frukost lunch och middag hela familjen? Eller hur ser er ungefärliga budget/fördelning ut på en månad?
Själv skaffade jag och sambon en lägenhet ihop senvåren 2022 (första köpelgh).
85%, 3,6milj lån och givetvis rörligt pga taskig tajming. (skrev kontrakt innan det började höjas men lån efter allt dragit igång).
Runt 63.000kr netto i lön och nu då runt 21-22.000kr i boendeutgifter (inkl amortering) alltså 40.000kr över till mat och liv varje månad nu. Tror vi skulle klara oss även på 15-20.000kr till mat och liv
Jag undrar också verkligen detta. Har så svårt att se problemet. Även om boendekostnaderna skulle hamna på 50 k i månaden så finns det alltså 50 k kvar att leva på, räcker inte det så är det kanske läge att söka till Lyxfällan.
Efter hyran är betald lever jag på ca 10 k i månaden, i Stockholm, och det räcker för mig till ett väldigt rikt liv där jag verkligen inte snålar.
Nu skrev ju TS att de har goda marginaler och att det inte går nöd på dem, utan det var snarare situationen med sämre tider, högre räntor på stora lån etc som oroade.
Jag har en arbetskamrat som uttryckte oro över sina stora lån på runt 4 miljoner kronor. Han tjänar ungefär 150 000 kr/mån netto.
Förändring till det sämre kan skrämma och oroa, oavsett om man har det väldigt bra ställt.
Men ändå, med dom lönerna, att då sluta gå på restaurang och inte kunna åka på skidsemester på flera år? Jag tjänar betydligt sämre och kan lätt åka på skidsemester flera gånger per år. Så jag får inte ihop det riktigt.
Detta verktyg (SVT Pejl) är snart tio år gammalt, men min gissning är ändå att TS tillhör den 1 % med högst inkomst för sin ålder i Sverige.
Jag har all sympati för dom som känner oro för sin tillvaro oavsett om det är rationellt eller inte. Men tror också det är rätt nyttigt med en reality check. Vad förväntar man sig av livet egentligen? Vad är det som man bidrar med till samhället som är så jävla viktigt att man borde få pengar öst över sig i all framtid?
Ja, jag håller med om att åtgärderna inte låter rationella i förhållande till situationen, men det kanske skapar en trygghet att få mer kontroll över sin situation. Även om de höga inkomsterna trillar in nu så kan ju det ändras även det.
Jag åkte på skidsemester när jag pluggade, så det är klart man kan få råd till det med små medel om man prioriterar det.
Jag har inte sett någon uppdaterad version tyvärr, hade också tyckt att det var väldigt intressant. Det lär ha hänt en del sedan verktyget togs fram även om inflationen inte varit så hög förens senaste året.
Jäkligt bra länk till SCB, speciellt den andra länken. Intressant, slängde in den i excel o kom fram till att när jag var 29år hade ca 78% av 29-åringarna lägre lön än jag. När jag var 51år så hade ca 89% lägre lön än jag.
Det känns helt klart trist att ha köpt på absoluta toppen, April 2022, efter att ha gnetat ihop insatsen i över 5 år som nu troligtvis är utraderad och man sitter helt klart i en utsatts sits och framtiden ser ovis ut.
Är själv ung, 28, så man har tid att reda ut det här och lyckligtvis så köpte jag inte så dyrt att även med 5% ränta så går boende kostnaden inte över 10k i månaden inklusive amortering (har lön på lite över 30000 netto). Så man har ju marginalerna kvar, men tryggheten i kontantinsatsen är ju borta och skulle inte vara kul att tvingas sälja av olika anledningar närmaste tiden.
Jag kommer också öka amorteringen med mål att nå 70< belåning inom 3år. Då borde jag kunna överleva arbetslöshet och liknande ett tag. Det som känns jobbigast är att livet åter igen är på “pause” för man har ingen aning om hur det blir om 5år, blir det ännu värre, eller kan man känna någon typ av trygghet igen och kanske drömma om en uppgradering när det väl är dags?
Mja. Kyrkan…Jag gick ur 1988 eftersom jag är emot alla typer av kollektivanslutningar och att betala för att värma tomma kyrkor mm. Organisationen “läkare utan gränser” känns bättre att stödja.