Var det möjligt att leva ett bra liv på 80-talet under det hat mot medborgarna som då rådde i en tid när alla skulle stå och skämmas vid disken på Systembolaget och be om ursäkt för att de existerade? Ja, men knappt. Vi dog yngre och mådde sämre.
Varför göra saker sämre igen nu när vi en gång har gjort dem bättre.
Måste finnas många mellan 3 mnkr på ISK och miljardärer. Typ 10 mnkr kommer man upp i med villa och pension. 1 % skatt på överstigande borde klirra lite?
En tanke är att det kan bli mer attraktivt att betala av bolån med kapital som nu sitter på ISK. Min egen bostad har <30% belåning kvar (jag är 59 år) som jag hittills inte tänkt amortera utan pengarna gör bättre nytta på börsen. Med högre skatt på ISK gör de mindre nytta där och det kan också vara skönt att vara helt utan skulder. Vissa fördelar med Lysa/Opti (som smidig balansering mellan aktier/ränta) svalnar också med skatter som urholkar räntedelen för mycket.
Sverige i ett nötskal. Många av oss som sparar och når upp till dessa nivåer är personer som faktiskt tar ansvar för våra liv under decennier. Vi lever inte i överkonsumtion och förstår att lycka inte kommer av att äga den senaste bilen.
Idag kostar snittvillan i Sverige 3 miljoner. Lika rimligt att sätta en årlig skatt på avbetalat belopp av bolånet. Vi som lever enklare klumpas nu ihop med miljardärer för att vi inte maxar bolånet och byter ut köket var femte år. Till skillnad för “boomers” som äger sin 4 miljoners villa de köpte för 300 000 kr på 90-talet.
Skulle förstå förslaget bättre ifall det handlade om +10 miljoner eller totala tillgångar.