Jag bad Gemini ta fram en graf på hur den föreslagna skattehöjningen skulle påverka (givet buy and hold i fonder):
Vilken regel är det som gör att kurvorna viker av och blir flackare vid ca 30 resp 23 miljoner?
Borde vara när man har en värdeökning på 400% och kan använda schablonregeln för skatt.
Samt, det är tid på ena axeln och % i den andra. Inga miljoner nånstans
Uppfattar det som att y-axeln visar antal år, inte antal miljoner.
En insikt som varit lärorik för mig att både se och få beskrivet för mig i klartext. Jag trodde nog att det skulle göra betydligt större skillnad med 1% ytterligare över 3M.
Så jag får vänta och se vad som händer, dvs OM det öht blir någon ökning av ISK-skatten vilket jag hoppas att ingen föreslår och därefter om det öht är värt att börja flytta runt kapital.
Men risken känns överhängande, då skatteöversynen föreslår just detta och dessutom en ökad skatt på månadsinkomster >70’. Dvs som någon form av progressiv statlig skatt om jag förstått rätt.
Om man nu ska använda AI för sånt här så är ett förslag att be den plocka fram en formel i formatet X=Y som vi kan mata in i valfritt “dumt” grafverktyg. Då kan vi iaf granska den underliggande matten och eliminera en potentiell felkälla i bildgenereringen.
Här har du koden:
kod
import numpy as np
import matplotlib.pyplot as plt
# 1. Inställningar
skatt_nu = 0.01065 # Nuvarande skatt (1.065%)
skatt_foreslagen = 0.01365 # Föreslagen skatt (1.365%)
fondskatt_af = 0.0012 # Årlig fondskatt på AF-konto (0.12%)
# 2. Skapa grid (Årlig avkastning 0-15%, Tid 1-60 år)
yields = np.linspace(0.00, 0.15, 200)
years = np.linspace(1, 60, 200)
R, T = np.meshgrid(yields, years)
# 3. Beräkna AF-kontots slutvärde
af_pre_tax = (1 + R - fondskatt_af)**T
tax_af = np.minimum(0.30 * (af_pre_tax - 1), 0.24 * af_pre_tax)
af_final = af_pre_tax - tax_af
# 4. Beräkna ISK-slutvärden
isk_nu = (1 + R - skatt_nu)**T
isk_foreslagen = (1 + R - skatt_foreslagen)**T
# 5. Räkna ut differensen mot AF
diff_nu = isk_nu - af_final
diff_foreslagen = isk_foreslagen - af_final
# 6. Visualisering
plt.figure(figsize=(12, 8))
# Område där AF blir bättre pga höjningen (rosa zon)
loss_area = np.where((diff_nu > 0) & (diff_foreslagen < 0), 1, 0)
plt.contourf(R * 100, T, loss_area, levels=[0.5, 1], colors=['#ffcccc'], alpha=0.6)
# Break-even linjer
cp1 = plt.contour(R * 100, T, diff_nu, levels=[0], colors=['#2ca02c'], linewidths=2, linestyles='--')
cp2 = plt.contour(R * 100, T, diff_foreslagen, levels=[0], colors=['#d62728'], linewidths=3)
# --- TILLÄGG: Hjälplinjer för år ---
# Vi lägger till horisontella linjer var 5:e eller 10:e år för bättre läsbarhet
plt.yticks(np.arange(0, 61, 5)) # Markeringar på axeln var 5:e år
plt.grid(True, which='major', axis='y', linestyle='-', color='gray', alpha=0.3) # Horisontella linjer
plt.grid(True, which='major', axis='x', linestyle=':', color='gray', alpha=0.3) # Vertikala linjer för %
# Formatering
plt.title('Effekt av höjd ISK-skatt med tidsmarkeringar', fontsize=16)
plt.xlabel('Årlig avkastning (%)', fontsize=12)
plt.ylabel('Tid (Antal år)', fontsize=12)
# Legend
plt.plot([], [], color='#2ca02c', linestyle='--', label='Gräns vid 1.065% (Nu)')
plt.plot([], [], color='#d62728', label='Gräns vid 1.365% (Föreslagen)')
plt.fill_between([], [], color='#ffcccc', alpha=0.6, label='Zon där AF blir mer lönsamt pga höjningen')
plt.legend(loc='upper right', frameon=True, facecolor='white', framealpha=1)
plt.tight_layout()
plt.show()
Så gott det går kommer jag splitta pengarna mera jämnt mellan mig och frugan för att minimera individuell impact / ISK innehav på utdelarna, annat än det är det väl bara o gilla läget? Kanske rösta på ett parti som inte vill sko sig på oss som är små till mellanstora sparare.. så slipper vi problemet.
De europeiska ETF:erna VWCE Vanguard All World med ca 350 miljarder SEK eller EUNL iShares Core MSCI World med 1,1 biljon SEK i förvaltat kapital skulle jag nog våga köpa och tro att de står kvar om 40 år.
Det är svaret på trådstarten för min del. Kommer gå över till AF redan nu i mitt nyspar, då sparhorisonten för en del av mina pengar nog kommer vara typ 40-50 år. Inte just bara inför nästa mandatperiod utan för att det kan pillas på ISK även valet 2038, så att säga.
ISK kommer alltid att vara populärt att slå på med tanke på att den årliga avgiften är populistiskt enkel att måla ut som för låg. När den i själva verket kan vara rätt ofördelaktig på lång sikt, oavsett eventuell progressiv beskattning.
Men det är som med fondavgifter, 1% låter ju inte så farligt. Inte 2% eller 3% heller. ![]()
Ska det bli något klirr i stadskassan behöver skattebasen vara bred.. att beskatta miljardärer även ganska hårt skulle ge försvinnande lite pengar.
Samma här att ha räntor i ISK är väl inte ens med nuvarande skatt värt det?
Hur stor skillnad lär de realistiskt bli?
Är det bara ge upp drömmen om FIRE?
Det blir ju inte så stor skillnad, men å andra sidan kan ju förslaget och taket förändras. Om det finns ett tak så borde det vara en faktor multiplicerat med PBB. Annars blir det bara tramsigt, lite som barnbidraget. Att den inte är kopplad till PBB är för mig en gåta, samma som A-kassa. Att inte fler reagerar på det.
Som planen ser ut just nu är det väl lite drygt 3000 SEK extra i skatt per miljon över 3m. Så det är väl inte så extremt, men det är ändå väldigt dumt.
tyvärr blir det väl den vanliga “politiker matte” på detta att dom räknar på hur mycket pengar detta skall generera efter exakt hur mycket sparande över 3miljoner det finns IDAG.
men införs detta kommer mycket pengar försvinna från ISK o “politiker matten” faller
Pandoras ask öppnas. Nästa gång blir det 5% påslag. Nä, det är helt jävla fel med den progressiva skatten på ISK. Ta bort 300K skattefritt och ändra till det ursprungliga regelverket.
Nej, men se på totala skatten man betalar över tid. Tänk om börsen går i sidled i 10 år. Då har du betalat 30 000 extra i skatt utöver nuvarande skatten. Blir stora summor som kommer kännas om börsen står stilla. Hur kommer det påverka folk? Kommer de få ångest och sälja innehav på ISK och kanske stå utanför börsen därefter?
Var FIRE möjligt på tiden innan ISK när vi hade allt på depåer?
Om börsen går sidledes under 10 år så kommer nog många söka alternativa investeringar oberoende om de har ISK eller inte…
Sedan är det ju omöjligt att veta vad nästa regering kommer göra med ISK och den därefter osv
3000kr per miljon om året? Jaha de är ju inget.
Hört innan om 30% beskattning på vinster o skit
30% beskattning på vinster handlar om att det skulle finnas ett tak på kapital som får hållas i en ISK och att man över det skulle behöva hålla kapitalet i en depå istället. Dock, som det diskuteras i diverse trådar förväntas depå fungera ungefär lika bra som ISK om man tänker leva på sitt kapital så inte heller det skulle vara undergång för fire-aspiranter.