Kantarellmetaforen

Förlåt mig men “kantarellmetaforen” som ofta kommer upp i avsnitt dvs. att investera är som att gå ut i skogen, hitta kantarellerna, ställa sig där och vänta tills alla andra kommer dit, måste ju vara den sämsta metaforen jag någonsin hört… Förstår att det är en metafor men varför skulle man ställa sig vid kantarellerna mitt i skogen och vänta istället för att bara ta med dom och gå hem ifall man ska sälja dom? Har aldrig förstått den

9 gillningar

Haha, jag känner att jag aldrig någonsin kommer få poäng för mina försök till metaforer. :joy:

Hjälp mig hur jag kan göra den bättre (och sedan är det Kavastus metafor från början).

3 gillningar

(Vill bara ge ursprungspostaren support, jag fattar den inte riktigt heller. :sweat_smile: Alltså, det är ju tydligt vad metaforen vill säga, men jag förstår inte hur bilden den målar säger det :slight_smile: )

1 gillning

När vi ändå pratar om ämnet så är ju metaforer överskattat överlag.

Folk fattar utan målande jämförelser som (oftast) missar målet och bara tar tid.

Fatta vad obehagligt om man är ute i skogen för att leta kantareller, så när man hittar ett ställe så bara står det nån där och flinar. Hu.

6 gillningar

Är det ungefär såhär kantarellmetaforen fungerar?