Kapitalförsäkring, extremt hög återköpsavgift

Jag har en kollega som kom till mig idag och ställde lite frågor angående en kapitalförsäkring hon har. Jag blev lite mörkrädd och vill hjälpa henne.

Kapitalförsäkringen innehåller en del strukturerade produkter (som “rådgivaren” sålt) och några fonder som kan handlas på ett fondtorg (inloggning på hemsida) via “rådgivarens” bolag. Kapitalförsäkringen är tydligen utländsk, står inte hos något svenskt försäkringsbolag/bank i alla fall.

Hon vill komma ur den kapitalförsäkringen och de strukturerade produkterna. Enligt “rådgivaren” ska det gå att “sälja” (jag tolkar som att emittenten tar tillbaka) de strukturerade produkterna mot ett visst värde som verkar något lägre än om de strukturerade produkternas löptid löser ut. Men det finns heller ingen kapitalsäkring i de strukturerade produkterna, så de kan gå ner till noll innan de löper ut.

Men även om hon nu säljer de strukturerade produkterna i kapitalförsäkringen så säger “rådgivaren” att återköpsavgiften är över 40 000? På ett kapital omkring miljonen :open_mouth: Vad i hela?
Tydligen är kapitalförsäkringen en bra bit över 5 år också? Får de ta ut sånna avgifter då?
Vad händer efter 1 april? Blir det maxtak på återköpsavgiften även för “vanliga” och utländska kapitalförsäkringar då? Oavsett vad “rådgivaren” antyder?

Alltsammans är köpt via svenskt bolag eller i alla fall via Svensk “rådgivare”.

Skrämmande läsning :frowning: Schysst du hjälper en kollega :grinning::+1:

Tyvärr är hon nog rätt mycket i händerna på ”rångivaren” - vet man inte vad man köper så blir det tyvärr lätt så.

Tror inte svenska lag gäller eftersom den är placerad utomlands.

Hon ska nog också kolla upp vad som händer när/om hon tar hem pengarna till Sverige. SKV kan vilja ha sin del och svårt undkomma så som världen ser ut nuförtiden. Frågan är också om hon en dag kan ta ut pengarna var de nu står, eller om det ändå blir ”problem” i framtiden vid uttag.

Eftersom det rör sig om mycket pengar- kanske hon ska kolla om någon av de oberoende rådgivarna som Jan tipsat om kan hjälpa till att reda ut vad som är bäst. Kan vara värt en faktura kanske.

4% i återköp är såklart för jäkligt men SPP vill fortfarande ha 2.5% av mig för att flytta en helt vanlig svensk fond-tjänstepension (ok de sänker avgiften nu i april).
Är KF och innehållet riskabelt kan det ju fortfarande vara värt att ta hem eländet.

Det är lite det som är frågan, finns egentligen kapitalförsäkring på samma sätt i andra länders lagstiftning? Eftersom den hanteras via ett svenskt bolag och en svensk “rångivare”, kan man kanske tvinga det svenska bolaget att stå för mellanskillnaden ifall försäkringsbolaget (banken) vill ha hög återköpsavgift? Jag vet inte ens om den utländska banken/försäkringsbolaget har nån återköpsavgift att tala om, det kanske är rångivarens bolag som tar “administrativa avgifter” för att sköta pappren? Jag vill lite få grepp på hur lagstiftningen ser ut (och se ut efter 1 april) innan jag hjälper henne att gå till attack på formellt vis.

Vad gäller skatteverket är det lugnt, den har deklarerats varje år som en utländsk kapitalförsäkring. Det var jag orolig för först men “rångivaren” har tydligen uppmanat till detta så det kan jag inte se vara ett problem.

Om jag förstod det rätt skulle den förfalla om typ 2 år. Då skulle det inte bli någon återköpsavgift. Tyvärr rullar såväl årlig avgift såväl som skatt tills dess. De strukturerade produkterna som ligger i kapitalförsäkringen begriper jag mig inte på för 5 öre. Jag tyckte de lät som väldigt hög risk, höga interna avgifter och låg avkastning när jag hon försökte förklara. Tydligen har de inte heller genererat nån nettoavkastning mer eller mindre efter avgifter de senaste åren.

Tjänstepensioner och även traditionella försäkringar (både tjänstepension och i KF) kan jag förstå att man kan åka på återköpsavgifter som är lite högre. Det är mer komplexa grejer. Men en “vanlig” kapitalförsäkring? Som sköts från en svensk firma, med såväl strukturerade produkter som möjligheten att handla vanliga svenska fonder?

Jävulen i mig älskar att hjälpa folk som blir behandlade som skit (“rånade” på pengar lagligt) från kass företag eller tjänster. Jag ser det i ett större perspektiv där det påverkar genom att krångla till det för företag som inte följer regler eller beter sig vettigt. Är det i slutändan inte lönsamt att hålla på sanerar vi samhället från skiten. Varje minut och krångel man drar på ett företag kostar dem pengar. Följer de inte lagar och beter sig lite hursom, då får de möta en jobbig människa på riktigt. Jag tar ingen skit. :wink:

Helt med dig! Ont ska med ont fördrivas :grinning::+1:

Jo, kapitalförsäkring tror jag finns i många länder så det kan mycket väl ligga i en KF utomlands. I så fall är det det landets regler som gäller. Rångivaren är då bara en mellanhand. Har för mig att i en del länder får man inte ens förvalta kapitalet själv utan det måste alltid finnas en rångivare. What a field day for them :frowning:

Om det inte går att övertyga rångivaren att få de där skumma produkterna utbytta snabbt (om det går) så är nog ändå bästa alt. att ta smällen och flytta hem pengarna. 4% tjänar man snabbt ikapp på en ISK oavsett om det är påhittade avgifter eller inte.

Om innehållet kan snyggas till så kanske det är värt att låta den köra 2 år till och sen ta pengarna och springa :slight_smile:

Jo, detta är backup planen. Men om det går så vill hon bara ha ut pengarna så fort som möjligt. Det är tydligen inga problem att uppmana rångivaren att sälja de skumma produkterna så det bara står pengar där, men de har en löptid så ett par av dem ger lite förluster ifall man säljer av dem. Att då lägga på ytterligare över 40kSEK återköpsavgift blev för mycket. Men om det går att få bort återköpsavgiften var det ett bättre alternativ?

Ja klart ni ska pressa dem. Läs det finstilta och kanske argumentera att de inte upplyst om riskerna och inlåsning så kanske de ger sig, kanske kanske. Risken är dock att de beter sig som de as de verkar vara :slight_smile: