Kapitalförsäkring hos Avanza eller Skandia

Trad är lite lurigt. Inte den mest populära sparformen senaste åren men jag kan förstå att garanti kan hägra (kännas bra). Eftersom den inte varit så populär är nog inte utbudet det bästa.

Kolla länken nedan hos konsumenternas där du kan jämföra olika KF. Filtrera på trad / med garanti så ser du alternativen. Ser ut att vara en 5 olika bolag.

Du kan alltid ta reda på vad respektive bolag erbjuder och hur deras konsolideringsgrad och återbäringsränta ligger enligt det som @BroncoKid tipsade om, och se om det är någonsin faller dig i smaken.

Personligen hade jag gjort det själv och inte via en rådgivare som ska ha en del av ditt kapital varje år. Det blir dyrt.

Som jag förstår det (inte kunnig på traddar) så verkar SPP PLUSkapital vara billigast men vet inte om den är bra mht återbäringsränta och konsolideringsgrad. Men det borde de ju kunna svara på :slight_smile:

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande--pension/eget-sparande/jamfor-kapitalforsakringar/jamfor-kapitalforsakringar----sparande/

Fast själv hade jag nog gjort en egen portfölj 50/50 eller 60/40 aktier/räntor på en KF på Avanza eller Nordnet. Bra förslag av @anon19088942 ovan som går helt i linje med allmänna RT förslag.

Om du känner dig osäker så har jag två tips eftersom det är rätt mycket pengar och det ”måste” bli rätt för att säkra din privata pension.

1. Titta på avsnittet nedan om oberoende rådgivning från en i branschen.

2. Ta hjälp av en oberoende rådgivare - lista i 2a länken nedan. Oftast en engångs grej för att hamna rätt som du betalar på faktura (inte via avgift varje år på ditt kapital)

Lycka till :grinning::+1:

3 gillningar