Fråga:
Bör vi öppna kapitalförsäkring (KF) i verksamhetsbolaget eller i ett/två, ännu ej existerande, holdingbolag?
Bakgrundsinfo:
Driver aktiebolag tillsammans med en annan person. Aktierna ägs 50/50.
Vi betalar löner upp till brytgränsen.
Vi sparar minimalt i tjänstepension (endast så att försäkringarna gäller)
Vi tar hela den lågbeskattade utdelningen.
Vinstskatt placeras på skattekontot.
Kvarvarande överskott placeras just nu på räntekonto.
Vi ser i dagsläget inga bra möjligheter att investera överskottet i verksamheten.
Vi har inga planer på att sätta bolaget i träda (båda har långt kvar till pension/inga planer på att sluta vara yrkesverksamma).
Övrig info som kanske spelar roll:
Vi värdesätter administrativ enkelhet framför toppoptimering och hade tyckt det varit skönt om allt låg i verksamhetsbolaget, men av bakgrundsbrus man ibland hör så finns ju holdingbolag av en/flera anledningar…
I branschen förekommer det att verksamhetsbolag köps upp av andra aktörer. Det är inget som är aktuellt för oss just nu, och det kanske det aldrig blir, men vi funderar på om en KF i verksamhetsbolaget skulle störa en sådan process?
Vi uppskattar alla tankar och resonemang! Vi kommer lyfta detta med redovisningskonsulten också. Tack på förhand.
Skulle ända se till att “övervärdet” konstant överförs till varsitt bolag.
Saker kan hända, osämja, sjukskrivning, intjäningsförmåga/person börjar skilja, önskemål/behov av likviditet, förmånsbil, pensionsavsättning, riskbenägenhet angående företagets pengar.
Så för att ni fortfarande ska vara “fria” att göra vad ni själv vill och fortsätta hålla sams så är mitt tips att bara använda verksamhetsbolaget som fronten utåt. Då minskar också risken för “friktion” mellan er om ni börjar vilja tänka/ändra annorlunda omkring något.
(Så gjorde jag och kollegan i princip omgående då vi startade eget även fast vi var väldigt eniga i allt under alla år vi hade verksamhet ihop)
Föreligger det risker i verksamhetsbolaget, tex att ni blir stämda eller oförutsedda händelser som inträffar och som gör att verksamhetsbolaget kan bli insolvent? I så fall är k-försäkring i holdingbolag att föredra. Det blir ju ett bolag till med ökad admin och kostnader för detta, beroende på volym så kan ni avgöra om det är värt det. I övrigt ser jag inga skillnader.