Råddade runt med gamla HSB-pengar. Är 56 och pengarna är för barnen så det ska ligga kvar där 10-15 år.
Insåg att jag haft hela depån på en och samma fond. Swedbank Rob Tra. Med 1,4% avgift. Den har stigit med 100000 under passiva år.
Åker alltså på en rejäl kapitalvinstskatt om jag omdisponerar ( tänkte ta fonder med lägre avgifter runt 0,3-0,4% och sprida lite , fortfarande passivt eftersom pengarna ligger i ett bosparsystem)
mitt ISK har redan 150000.
Till saken hör att jag inte har några ränteavdrag p g a hyresrätt , eventuellt har lite kapitalförluster samt att jag har ett nystartat AB.
Det nystartade företaget kommer gå rejält med vinst , jag kan inte ta utdelning p g a nystartat.
Vad tror ni om att jag betalar in högre löneskatt än nödvändigt för att ha förväntat kapitalskatt inbetald året innan den ska deklareras? Sänker ju bolagets vinst istället för att åka på 30000 i kvarskatt som då ska betalas privat.
En (möjlig) idé är att du skänker ditt bosparande till barnen först, vilket HSB verkar vara OK med. Då ärver dom ditt anskaffningsvärde, men kan å andra sidan kan dom kvitta en del av kapitalvinsten mot räntekostnader om dom väljer att sälja av.
Du kan även öka din inkomstskatt för att undvika restskatt, men det är ett nollsummespel eftersom det inte påverkar vinsten i ditt bolag utan hur mycket pengar du får kvar i plånboken efter skatt.
Hmm. variant ett är intressant. Detta är dock ett översparande, d v s pengarna som fonderna har genererat har gjort att jag cirka 100000 över som inte måste kvar i bosparsystemet. Barnen har egna bospar på autogiro.
Har inte gjort själva försäljningen ännu.
Total nybörjare, trodde personalens källskatt sänkte vinst i AB???
Bruttolön och arbetsgivareavgifter bekostas av bolaget. Hur mycket du sedan får i nettolön är egentligen en sak mellan dig som privatperson och skatteverket, även om vi har ett system där A-skatten rent praktiskt betalas in av arbetsgivaren.
Att skänka bosparandet blir ju bara intressant om barnen har andra möjligheter till att kvitta än du har. Annars är det samma lika.