Karriärbyte - från barnskötare till ekonom

Tack för uppmuntran! :hugs:
Jag har inga problem med att söka aktivt på olika sätt utan var mest ute efter att få tips på relevanta ”sökord”. Anledningen till att jag låter lite bortkommen är för att senaste gången jag fick jobb utifrån en jobbannons var 2007. Därefter har jag alltid skaffat jobb genom personliga kontakter irl och/eller extremt inriktade spontanansökningar till intressanta företag. I min nuvarande yrkesarbetande bekantskapskrets har jag ingenjörer, programmerare och övrigt it-folk, fysiker, läkare, lärare, kreativa frilansare och gamla kollegor från vård och omsorg. Men inte en enda ekonom! :rofl: :sob:

Ang. FAR-certifikat, har de någon riktig marknadsvärde för universitetsutbildade? FAR hypar de så klart, med de har ett egenintresse av att sälja kurser.
När jag tittar på utbildningsinnehållet för certifierad ekonomiassistent så verkar det motsvara Externredovisning A och verkar främst vara ett sätt för gymnasieekonomer med viss arbetslivserfarenhet att validera att de kan sköta löpande bokföring i enskilda firmor. Det kan jag göra i sömnen då jag har hjälpt både min pappa och vänner med bokföringen genom åren.
Utbildningsinnehållet för certifierad redovisningsekonom verkar motsvara Externredovisning B och certifierad styr- och redovisningsekonom verkar ha även fått med Ekonomistyrning B. Detta har jag läst/läser nu men har ingen praktisk erfarenhet av.

Frågan är om jag tar någon av de mer avancerade (och dyrare) certifikat, kommer det att hjälpa mig att komma in på arbetsmarknaden snabbare? :thinking: Jag vill inte slänga ut 28 900 på en blaj-kurs. Och har man som student ungefär i mitten av sin utbildning rätt kunskapsnivå för att tentera av dessa? För om det ändå tar tid och kraft att plugga till certifieringen, känns det också dumt att lägga ut pengar på ett certifikat vars kunskaper motsvaras av en examen man ändå kommer få gratis om 1.5 – 2 år.

Ang. Excel & co. Jag har använt Excel och övriga Office-paketet dagligen, både privat, i studier och i arbetslivet sedan… -98 ungefär. :older_woman:t2: Om man ska framhäva it-kunskaper på sitt CV, är väl bekantskapen med olika redovisningsprogram, affärssystem och AI mer relevant?

Visserligen är Excel ett stort program och olika yrken använder olika funktioner i varierande grad. Det finns säkert en hel del funktioner jag fortfarande kan lära mig som är signifikanta för en specifik roll. Men för det första måste man veta kraven mer exakt. För det andra, är det inte något som ingår i arbetsintroduktionen? :woman_shrugging:t2: