Karriärbyte - från barnskötare till ekonom

Jag tror inte på något av dessa certifikat. Jag skulle tro att alla certifikaten riktar sig till personer med viss yrkeserfarenhet. Jag skulle också tro att innehållet är mer detaljinriktat än det som täcks in av din nuvarande utbildningen. Man lär sig inte det som krävs för en certifiering på universitetet.

Jag tror att möjligheterna för dig att skaffa dig “formella fördelar” på arbetsmarknaden är begränsade. Det är ingen brist på utbildade ekonomiassistenter med erfarenhet. På den nivå som du kommer att gå in som nyexad ekonom kommer ingen att efterfråga några certifikat. Att ta ett certifikat är sannolikt något du kan få som belöning efter att ha jobbat med vissa frågor en period. Det är inget som krävs för att få någon tjänst som regel.

Excel lär man sig på jobbet. Man kan gå en massa kurser om man vill. Jag har själv gjort det. Dock är dessa kunskaper något som ofta bleknar bort med tiden om man inte använder funktionerna regelbundet. Det är absolut värt att gå en generell Excel-kurs på lite högre nivå. Det finns också nischade kurser med olika inriktning. Ska du konkret jobba med något sådant kan de vara vettiga. I annat fall är de sannolikt mest slöseri med pengar.

2 gillningar