Karriärbyte - från barnskötare till ekonom

Jag ska svara på detta. Du verkar ha missförstått flera saker som jag skrivit. Det var många olika frågor hopbakade i inlägget ovan. Jag ska svara på dem allihop ordentligt. Det blir med nödvändighet ganska långt och kanske invecklat.

Till att börja med skulle jag vilja göra klart att vi står på samma sida i grundfrågan. Jag har ingen avsikt att framföra att ”det är kört” eller något i den vägen. Att det kan tolkas så kan jag utan problem förstå men det egentliga syftet är inte det.

Om vi gör en parallell och tänker att du ska segla jorden runt så handlar det mesta jag skriver om att (typ) göra en väderprognos. I teorin skulle jag istället kunna säga (typ) att du kommer gå på grund för att du navigerar för dåligt. Det har jag ingen aning om och därför säger jag inte det. Om vi istället tänker oss att jag säger att du kommer att (typ) segla i viss dimma och motvind så är det uppgifter som du har nytta av. Även om det kanske är trist/jobbigt så ökar din chans att lyckas om du försöker hantera de frågorna på ett bra sätt.

Jag skulle uppskatta om det vore möjligt att diskutera de här frågorna på ett öppet, transparent och inkluderande sätt. Jag är helt öppen för att jag kan ha fel om olika saker. Det är inget problem för mig. På forumet finns ganska många personer med avancerade kunskaper om olika områden. Med ”forum-mått” mätt så är min egen ”expertis” ganska medioker. Den är ok men inte i toppklass, jämfört med en hel del andra. Jag pratar nu generellt och inte om just det här ämnet.
Det jag menar är alltså att om du tycker att jag har fel - ställ då en öppen fråga i tråden om just detta. Det lär stå klart snabbt om jag skulle haft fel och det är helt ok. Det är så man lär sig.

Jag hinner inte gå igenom alla frågorna nu så jag kommer att skriva mer senare. När det gäller de specifika frågorna om klassförakt och sexism så tänkte jag iallafall säga något.

Frågan om ”hämtningar på förskolan” handlade inte om du skulle ha barn eller inte. Det kunde bättre uttryckas som ”ha tid att göra något annat än att sitta på jobbet”, ”komma hem före midnatt” eller liknande. Om jag förstår det du skriver rätt så har du den bilden ganska klar för dig redan.

Att ett jobb som ”schematant” inte är någon bra karriärväg för någon med högskoleexamen uppfattar jag inte som något konstigt påstående. Man skaffar sig (i min värld) högskoleutbildning specifikt med målet att slippa att utföra ”enklare jobb”, oavsett om jobbet handlar om att lägga scheman eller att skura toaletter. Om det sedan är klassförakt att påpeka det så får det väl vara så då.

Frågan om att bemanningscontroller inte är en tydlig karriärväg är en personlig bild. Det är bättre att du frågar någon HR-chef på forumet direkt än att hålla på med någon sorts pajkastning. Forumets syfte är i någon mening att kunna få svar från riktiga experter.

Frågan om logistik som arbetsområde misstolkade du ganska mycket. Jag har träffat ett antal sådana personer. Några av dem hade grundutbildning inom ekonomi, andra inom logistik. Båda varianterna är uppenbarligen möjliga. Området verkar vara reko att arbeta inom. Det är en fördel att det på det området finns många roller på olika nivåer (=karriärvägar). Det gör det inte på alla områden tyvärr.

Frågan om certifikat handlar om att ha jobbat på en ekonomiavdelning i en viss roll under X år och sedan få en sorts ”kvalitetsstämpel” som säger att du är riktigt bra på ditt jobb. Att du har erfarenhet i olika former uppfattar jag som sekundärt. När man skaffar sig en högre utbildning går man sedan normalt in i en ”nybörjarroll”. Det man eventuellt gjort innan har inte så stor relevans för den nya rollen. Du räknas som likvärdig med någon som gått direkt från gymnasiet till högskolan. Om just du har tänkt dig något annat så är det bra att ställa den frågan specifikt till någon HR-person här på forumet. Då kan du få ett rakt svar på vad som funkar eller inte.

Jag avslutar detta här idag men ska titta igenom alla övriga frågor också. Jag vill dock verkligen uppmuntra att försöka ”isolera” frågorna och ställa dem till riktiga experter. Jag har själv gjort exakt det här på forumet innan och det funkar. Det finns många som har höga befattningar och är kunniga på riktigt.

3 gillningar