Kassaflöde från kapital - hur hade ni gjort?

Jag har ett större kapital som jag för tillfället håller på att investera. Största delen ska in på börsen i breda indexfonder (ackumulerande, icke utdelande).

Jag skulle dock gärna vilja få ut ett stabilt kassaflöden varje månad från en del av kapitalet.

Cirka 35 % av kapitalet behövs investeras i tillgångar som ger kassaflöde för att jag ska kunna ha en god månadsinkomst att leva på.

Vilka är alternativen? Hyresfastigheter är den enda jag egentligen kan tänka på. Utdelningsaktier, men då är risken väldigt centrerad.

Vilka andra sätt har ni med mycket kapital att investera i tillgångar som ger kassaflöde?

Kanske bara en mental spärr att övervinna så att du varje månad säljer för en passande summa.

3 gillningar

En grej skulle ju kunna vara Lysa, där kan man ställa in månadsutbetalningar automatiskt.
Så du skulle kunna köra in allt där och ställa in att den ska betala ut X% av beloppet månadsvis.

Finns det någon anledning till att det just ska vara kassaflöden och inte avyttringar av tillgångar på löpande basis? Det är en öm tå för vissa men utdelningar är ju nämligen irrelevanta för aktier, oavsett om kapitalet ska tas ut eller inte :nerd_face:

Så ett diversifierat sätt att uppnå detta är just breda indexfonder som du kontinuerligt avyttrar!

Rekommenderar följande video för att mjuka upp inställningen till det…

4 gillningar

Om man absolut måste få till det att kassaflödet kommer från faktiska spårbara utdelningar, köp en svensk indexfond, gör en excelsnurra som tar in alla innehavens utdelningsdagar och belopp och innehavets andel i fonden, och sälj sedan motsvarande summerade andel av kapitalet varje månad.

Byt till utdelande indexfonder.

XACTHDIV delar ut kvartalsvis.
Från LYSA kan du ha månadsvisa uttag.