Kemikalieskatten

Efter att ha läst mer om kemikalieskatten så ser den ut att påverka långt större andel företag än jag tidigare förmodat. Har tidigare tänkt att det mest bara påverkar ehandlare och tillverkare, men nu ser det ut som att det skulle påverka nästan alla egenkonsulter jag känner om jag tolkat saker rätt.

Länk till lagtext: Lag (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik | Sveriges riksdag

Skatteverkets sidor om kemikalieskatt: Skatt på kemikalier i viss elektronik | Skatteverket

1. Ser ut som att ALLA företag som köper varor (som faller in under någon av de skattepliktiga KN-nummer som listas i lagen) från andra EU-länder behöver deklarera och betala in skatt när varan förs in i landet.
    Dessutom är tidsfristen för deklaration och inbetalning endast 5 dagar från införseln (om man inte är godkänd lagerhållare, registrerad mottagare, eller, registrerad EU-handlare).

Nån som kan bekräfta om den tolkningen är den korrekta? Om så är fallet känns det spontant som att stor del av företagen bryter mot det, då det är relativt vanligt (speciellt bland mindre bolag) att handla från billigaste butik på prisjakt vilket ofta är danska butiker (iaf när det kommer till datorer och skärmar som faller in under skattepliktiga kategorier).

1. Om man tillverkar varor, utan att vara godkänd lagerhållare, blir man skattskyldig i samband med att man tillverkar varan.
    Har inte hittat nån bra definition på tillverkat här, men ser en risk i att det kan tolkas så att om man köper in datorkomponenter och monterar ihop till en komplett dator så blir man skattskyldig när man monterat ihop den, även om det är för användning inom verksamheten (dvs inte tänkt till försäljning).

Tycker det känns helt galet att betala skatt på att montera ihop utrustning för användning inom verksamhet, om det nu är den tolkningen som anses korrekt?

Det stämmer med min tolkning och den jag hört från andra. Och de flesta skiter i det och bryter mot det. Konsekvensen av att bryta mot denna lag i de sammanhang du nämner är ju få - det är liten sannoliket att det granskas och upptäcks och eventuella finansiella straff lär vara små.

Tramslag.

1 gillning

Från vad jag sett så är det mer en lag som stora företag kan använda sig av mot mindre konkurrenter.

Har sett den åkallas exakt 1 gång och det var på befrågan av ett större företag som började förlora marknadsdel till ett litet (~5 pers).

1 gillning