Hejsan
Känner att jag behöver lite hjälp, när sonen föddes öppnade vi ett framtidskonto i Handelsbanken och låste det på 10 år som löper ut nu.
Vi var då och är än idag överens om att pengarna ska inte vara tillgängliga på hans 18 årsdag, utan snarare nånstans runt 20-24 års åldern.
Så min fråga är om man ska förlänga det 10 år (för närvarande 3,40%) eller flytta allt till en kapitalförsäkring?
Kan tillägga att jag också har månadssparande i 2 olika fonder åt honom på min ISK. Känns så himla svårt då man inte vet hur ens barn är som person om 10 år, mycket kan hända under den tiden och känner att man vill ha lite koll så inte pengarna direkt kastas bort på onödiga saker (även om det är hans pengar och egna val)
Om jag förstått Framtidskonto rätt så är det sparkonto med rörlig ränta. Det är dessutom låst i den tid ni väljer (eventuellt kan ni komma åt pengarna tidigare mot en avgift).
Om detta stämmer och sonen nu är 10 år gammal, vill ni att han ska få pengarna om 10-14 år ungefär. Då hade jag personligen velat ha en del av pengarna, eventuellt hela summan till en början, i aktiefonder istället för sparkonto för att ge möjliggöra högre avkastning. Sparkonto lämpar sig bättre för cirka 0-3 års sparhorisont.
Ett alternativ till KF som du nämner, skulle också kunna vara att placera pengarna i de två fonderna ni redan sparar i till honom. Då styr ni själva när och på vilket sätt ni vill att han ska få pengarna.
Ja precis, var inte så insatt i sparande just då och så här i efterhand var det korkat av mig att inte välja fonder från första början.
Till saken hör att när man sparar i ett barns namn så kan/vill inte banken flytta pengarna (även om det är vårdnadshavarna som bestämmer), och eftersom dom nu står i hans namn så är det vanligt sparkonto, framtidskonto eller kapitalförsäkring som gäller.
Var själv inne på KF som bästa alternativ men ville ändå få lite stöd för det, tack så mycket