Nu har vi tänkt att spara till barnet / framtida barn i samma pott. Läste på en post i forumet att inte göra det, utan att vi båda ska ha två seperata KF konton, där vi för in våran del av barnbidraget.
finns det verkligen någon anledning till att ha seperat?
detta är en topic från 2021. KF med flera förmånstagare
Jag ser inte poängen med den där mentala bokföringen. Ni krånglar bara till det för er. Spara bara som vanligt till er själva och om ni nu nödvändigtvis ska ge era barn en massa pengar när de uppnått en viss ålder så fixar ni det då. Notera vad de fått och se till att det blir lika för alla (inflationsjusterat förstås).
Sparar man separat kommer summan växa olika baserat på hur det går på börsen för respektive unge så det kommer upplevas som orättvist om den ena får mer än den andra.
Överväg att gifta er borgerligt asap men ha firande om 1-2 år när ni har tid för det. Blir så mycket enklare och mindre huvudvärk ifall en av er dör och ni är gifta med gemensamma barn.
Men då jag har lite sparande på Avanza redan så börjar jag närma mig 50k, alltså start erbjudandet om att jag får fondavgifter tillbaka försvinner relativt snart.
Är det kanske bättre att öppna konto hos Nordnet istället? eller är fondavgiften så liten summa att det inte är värt det?