Kia EV3 - Funderingar kring finansiering

Jag har börjat snöa in mig på att köpa en Kia EV3, känns som den passar inte på alla våra behov och ”villhov”. Dock är ju priset lite i överkant men känns ändå som man får mycket bil (och framförallt 7 års nybilsgaranti) för pengarna. Var tidigare nära att bara ta en MG4 eller MG ZS pga prisvärdhet, men kan inte riktigt släppa säkerhetsproblematiken osv.

Men jag har några funderingar som jag tänkte se om någon ville hjälpa mig med.

• Först och främst, det är ju en relativt ny bil, så känns inte så relevant med någon kampanj eller dylikt. Eller tänker jag fel här, ni som har koll på bilmarknaden, tror ni det kan komma någon kampanj eller prissänkning i snar framtid?

• Är det verkligen värt det att köpa long range varianten. Vi bör klara oss nästan alltid med det lilla batteriet. Sen har vi en bensin bil med som andra bil vid behov. Känns som att man oftast tar long range bara för att. Men det är kanske en helt felaktig spaning?

• Just nu ser det ut som att man får ett något lägre pris ifall man väljer att finansiera bilen via Kia Billån. Tycker att alla dessa finansieringslösningar är lite kluriga att förstå, men försökte bryta ner det nedan. Är det något jag missar eller tänker fel på? Tänker att jag bygger upp det för att kunna jämföra alternativ kostnaden, beräknar på 7 år. Detta är såklart inte en TCO utan bara för att jämföra de två finansieringslösningarna.

• Billån via Kia Finans

• Nypris ca 391 800kr

• Kontantinsats 30% Månad 0 - 117 540kr

• Restvärde 55% Månad 36 - 214 490kr (Visst är det detta som man behöver betala för att lösa lånet efter 36 månader?)

• Månadskostnad Månad 0-36 - 97 524 (2 709/mån)

• Ingår ju 3 service tillfälle i detta. Tänker att det kanske är värt ca 2tkr per gång. Så 6000kr totalt.

• Alternativ kostnad mot börsen 7% inkl ränta på ränta - 71 203kr+66 662+13 498 = 151 363kr (Kontantinsats, restvärde från år 3 och månadskostnad)

• Därmed blir total kostnad 575 tkr

• Om man istället köper den kontant helt så är priset 419 900kr + alternativkostnad 254 267 = 674 tkr

• Därmed verkar det som att det är billigare att köpa kontant trots att det är en sky hög ränta på finansieringen. Det känns dock som att jag missar något längs vägen. Bör väl inte bli så stor skillnad?

Om någon tycker jag är helt ute och cyklar att ens överväga Kia EV3 får ni gärna komma med lite bättre alternativ!

Några tankar:

Osäker på vilket ägarperspektiv du har på bilen, är det tre år som kalkylen så tror jag på privatleasing, är det >5 år så är det kanske rimligt att köpa med hjälp av billån. Är det garanterat restvärde? Det vet jag att Cupra t.ex. har på sina billån (förutsatt att man inte kör mer än avtalat och inte har onormalt slitage).

4 gillningar

Inte provkört eller tittat på en ev3 i verkligheten men det är mycket räckvidd för pengarna, något jag skulle prioriterat högt vid elbilsköp.

Hade du satsat på long range eller standard? Har inte känsla för hur andra tänker generellt. Tänker att det kan påverka andra hands priset

Jag hade köpt longrange men det är på grund av behov/bekvämlighet.

Har också funderat på en Kia EV3, men först aktuellt om ett år. Verkar vara en trevlig bil.

Bara standard range som är aktuellt för oss. Tycker 80k för extra räckvidden är ett för högt pris (i och för sig några andra grejer som inkluderas, men inget viktigt för vår del). Argumentet med bättre andrahandsvärde köper jag inte riktigt, då prisskillnaden säkert kommer vara långt mindre än 80k på andrahandsmarknaden.

Men ta beslut efter behov, om ekonomin tillåter long range. Hur ofta körs långa sträckor? Vi kör nästintill aldrig 30+ mil, så inte mycket uppoffring med standard range.

2 gillningar

Jag går i samma tankar själv och funderar på en EV3:a. Siktar på instegsvarianten som känns mest prisvärd. Har de senaste åren privatleasat en Hyundai Ioniq 5, som är en jättefin bil, men jag har inte alls trivts med att leasa en bil. Dyrt och småstressande att inte veta hur de kommer se på “rimligt slitage” osv när den ska tillbaka.

Nu lutar jag åt att köpa bilen genom att ta ett extra lån på huset. Men jag förstår inte riktigt din kalkyl ovan? Där räknar du med att bilen är dyrare att köpa än att finansiera via Kia billån (419 900 istf 391800). Hur kommer det sig? Min plan är att köpa den via billån och sedan köpa loss den efter en månad. Någonting jag missar här?

1 gillning

Jag tycker inte alls det är viktigt med “long range” (vad det nu är). Bara det inte är under 40 kwh så är jag nöjd. Kör 95 procent i stan och de få gångerna man ska längre får man väl ladda lite oftare. Det man dock kan tänka är att man behöver lite marginal för vintern, för batteriåldrande och om man är en sån som bara vill ladda 80 procent för att öka livslängden

Det kan vara jag som tänker helt fel, men hittar en del kampanjer där man får billigare pris men med kravet att finansiera med Kia billån. Men man kanske kan ta Kia billån och amortera av allt dagen efter och ändå komma åt det låga priset?

Jag kollade på en ev3 idag. Riktigt fin bil. Dock tror jag på lilla batteriet o privatleasing. Säljaren tyckte inte det var värt prisskillnaden .

Är du inte alls inte på leasing?

Brukar finnas både minsta tid och minsta belopp för lånet vid liknande kampanjer. Brukar fortfarande vara till gagn att ta ett litet och kort lån.

Någon som kört eller köpt en EV3:a?
Ge oss gärna lite info isf