Jepp.
Det var mest en frågeställning.
Finns inget som heter passiv inkomst imo. Ackumulerad inkomst/omsättning, men om kan presentera ett alternativ där du inte rör en fena och inte backar på inflation så erkänner jag mig besegrad.
Många får för sig att så fort man har kapital är inkomsten passiv. Om vi tittar på årets portföljer så är den varken passiv (alltså, man läser på etc), eller inkomstbringande.
Ränta då? Nja, slår sällan inflation
Så mitt slag blir således att ingen inkomst är passiv, möjligtvis ett arv eller så men även det handlar om ackumulerade förtjänster.
Hur ser du på förmånsbaserad ITP2 tjänstepension som räknas upp med inflationen ?
(nu vid årsskiftet 10,8%)
Raderat av skrivare
21 år klarar man sig om nettorealräntan är -2%, 18 år om den är -4%, 23 år om den är -1%, 25 år om den är 0%, 29 år om den är +1%.
Det är ersättning för arbete, lön mao
Google är din vän.
Motsatsen till ”tjejveta”? ![]()
Ett annat roligt ord är killmörda ![]()
Det är ett sexistiskt uttryck som inte borde ha passerat gallringen bland av ord till nyordslistan 2017.
Killgissa: påstå något som gör att det verkar som om man vet vad man pratar om, men egentligen bara gissar
Antagligen släpptes det igenom då det inte var ett hot mot feminismen. Tjejgissa på motsvarande sätt hade garanterat inte släppts igenom.
Hört uttrycket tantchansa, kärringhöfta, tjejtro, m.m
Menar du att killgissa ligger i SAOL?
Inte SAOL än, men Språkrådet 2017:
Det är ju förvisso 6 år sen, gissar på att samma lättkränkta man som inte kan tugga i sig ordet killgissa, inte har några problem med andra grabbiga uttryck om motsatta könet.
Lets face it, vi har alla träffar killen som kan allt, inte träffat nån tjej med det självförtroendet än.
Likafullt är ordet sexistiskt, tycker du att det är bra att man använder sådana ord? För att ironisera lite kring detta brukar jag säga hengissa.
Nej det är inte sexistiskt alls.
Lägg ner tramset nu
Jag tycker att dom klassiska könsrollerna i samhället fyller en funktion, vi behöver generalisera för att kunna tillgodose flest för minst peng.
Likväl behöver vi kunna driva med vissa typer av personligheter för att få igenom lite klassisk kamratuppfostran. Om du hade killgissat rutten hem och haft fel skulle du kunna få en hel stam utplånad för 5000 år sedan. Likväl kan du ställa till med stora bekymmer beroende på ditt arbete med samma metoder.
Sexistiskt? Ja säkerligen, men vi har garanterat fler lik i garderoben som män när det kommer till det och det hela sammantaget känns ganska harmlöst.
Besserwisser och Messerschmitt tycker jag annars fungerar lika väl, men låter i mina öron hårdare. Att påpeka en killgissning kommer fortsatt vara min goto
Finns ju tjejveta som motsvarighet fast tvärtom…
”Tjejveta kan beskrivas som ”att vara säker på något men uttrycka sig som att en inte är helt säker”. Ordet är motsatsen till killgissa.”
Generalisering? Absolut! Eller nja, men att göra en smal grupp till ett större fenomen kanske?
Sexistiskt? Njä skulle jag säga…
Och Gubbagnäll är ju ett passande ord med 
(Jo jag kan räknas som gubbe)
Boomertjafs, är det då åldersdiskriminering? Snart kan ingen säga nånting, i rak linje med Jante och prata om vädret.
Fast det betyder ju något helt annat än killgissa.
Grejen är ju att om man ser hur killar eller tjejer beter sig så är variationen mycket stor inom gruppen, mellan olika individer. Killar som gissar är olika säkra på sin gissning, precis som att tjejer är. Att säga killgissa eller tjejgissa kan då betyda två saker:
- Förleden kill eller tjej saknar information. Det betyder gissa.
- Det är sexistisk med antydan om att killar alltid gissar på ett visst sätt, tjejer på ett annat. Detta är nonsens.
Så, man borde sluta använda alla varianter oavsett om det är kille eller tjej.
Du har helt uppenbart aldrig träffat min fru.