Killgissa hur länge pengarna räcker

Om man leker med tanken att man har ett visst kapital när man går FIRE. Tillkommer inget nytt kapital (förutom då från bankränta).

Hur länge skulle ni gissa att pengarna räcker med samma köpkraft om man placerar dem på typ 2-års fast placering på vanligt bankkonto hos Nischbanker?

UPDATE: Tänker årskostnad år 1: 4% av kapitalet dvs 120 000 kr.

Kan man säkerställa någon slags statistik som man kan utgå från i någon slags beräkning på detta tro🤔?

Allt beror på hur mycke man gör av me typ utgifter för sitt levene…
Vissa klarar av att leva under 10.000 kr i månaden, medans andra har svårt komma under 50.000…
Allt har me va man har för kostnader å hur man kan snåla på eller inte…

2 gillningar

Ja. Ekonomisk frihet (FIRE): När blir du ekonomisk fri?

1 gillning

Kan du förklara vad “killgissa” betyder?

Har du 100M i kapital så är det nog inga problem men tror inte du tänker på den summan. Vilken summa ska vi använda när vi gissar?

1 gillning

Sorry…det var en viktig parameter som jag missade givetvis🙈.
Jag tänker mig 4% av kapitalet. I mitt fall 3 miljoner och 120 000/år.

1 gillning

Sorry.
År 1: 4% av kapitalet dvs 120 000 kr.
Har uppdaterat frågan.

1 gillning

Vad betyder “killgissa”?

1 gillning

Svårt att säga om räntan överhuvudtaget klår inflationen. Jag skulle gissa att med samma köpkraft så har du strax under 3000000/120000 = 25 år.

1 gillning

Tjejer får gissa oxå givetvis.

Tack.
Här handlade frågan mer om att ha pengarna på banken kontra inflationen.
Får man någon inblick i det via den länken?

Ja. Jag saxar den relevanta delen nedan från länken ovan.

Vi har förenklat beräkningen något ovan genom att inte ta hänsyn till skatt eller inflation under uppbyggnadsskedet. Inflationen kan du hänsyn till själv genom att räkna real avkastning i form av nominell avkastning minus ca 2 %. Det vill säga att istället för ange 7 % per år, anger du 5 % per år.

Du kan använda min favoritfirekalkylator: https://engaging-data.com/will-money-last-retire-early/

Regering/Riksdag kan närsomhelst ändra förutsättningarna , spec på skattesidan. Hur gör ni för att ta hänsyn till detta?

Fast att hålla på och lägga in saker som eventuellt kan hända i framtiden så blir det än mer meningslöst att försöka göra denna form av övningar. För tänk om:

Du blir svårt sjuk eller råkar ut för en livsförändrande olycka?
Det blir krig i sverige?
Svenska valutan tappar än mer i värde?
Inflationen skenar?
Din barn dör?
Osv osv .

Man får helt enkelt tänka. Att allt är lika som idag.

3 gillningar

Svårt att ta hänsyn till något man inte känner till. Man kan öka sin marginal om man vill ha större spelrum.
-börja med större kapital
-ta ut lägre belopp, typ 3% årligen
-räkna med färre år än 25 eller 30 som folk räknar med
etc.

1 gillning

Varför tänka på ditt sätt?

Om det är något som du bör utgå från är att det inte blir lika som idag. Hur hanterar du den fråga som då uppstår?

Visst är det så.

Men väldigt svårt att ta höjd för något man inte vet. Ser man ur FIRE-synvinkel så tror jag att man aldrig kommer i mål om man fäster för stor vikt vid det okända.

Så mitt svar får nog bli att man får agera när förändring kommer. Om det sedan exempelvis leder till att man måste börja jobba igen permament eller under en period så går ju det också.

1 gillning

När killar pratar om saker dom inte riktigt har koll på så dom babblar på ungefär. :slight_smile:

1 gillning

Varför skall pengarna förbrukas? 4 milijoner på direktutdelande aktier (ca 7%, idag är det inte svårt) istället för ett sparkonto GER ju 280000 kr om året. Man får alltså en hyffsad årsinkomst OCH behåller sina 4 miljoner.