Kinnevik minus 60 procent

Många aktier är sina -60 procent. Jag själv har sneglat lite på Kinnevik också. Så jag håller med om negativ vy, men upplever att vissa enskilda aktier redan fått stryk, eller vad tänker ni?

1 gillning

Kinnevik är -22% senaste 5 år och då inser man hur riskabelt är det investera i rena aktier. Det är katastrof resultat om man jämför med Seb Sverige indexnära ligger på +65% senaste år. :+1:. Att hålla sig till breda indexfonder är det smartaste val man kan göra på börsen. Rena aktier är livsfarliga och oftast svåra hantera den högrisken man tar. Onödigt när det finns så smidig billig lösning som indexfonder. Själv är jag livrädd för rena aktier som du ser @janbolmeson :joy:. Vågar inte ens tänka ha de i portföljen :grin:. Det kan vara smart köpa Kinnevik idag men tänk den som köpte det förra året eller för 5 år sedan. :thinking:. Nej jag håller mig borta i från båtten fiske. :grin:

6 gillningar

Är inte Kinneviks kurs så dålig för att Zalando inte längre finns i substansen?

3 gillningar

Tar man inte höjd för Zalando så blir det väldigt missvisande när man tittar på flera år.

Men de har tappat mycket i år och då har ju Zalando inte varit med alls. Sen ligger ju Kinnevik på 22% rabatt nu, enligt ibindex. (Kan jämföras med Investor och industrivärden på 15% rabatt.)

2 gillningar

Jag säger njae till Kinnevik. De har gjort stora satsningar på tillväxtbolag som erbjuder tjänster över internet. De har satt 6,4 miljarder i småväxande vardagsföretag och sålt av 5,2 miljarder från två nätvårdföretag för att du och andra bättre skall förstå hur de använder sina pengar. Allting vad heter tillväxt har rasat på sistone och framtiden ser inte ljus ut för dem nu under rådande marknadsklimat. De har inte justerat sina tillgångar baserat på kursfallen heller, så det ligger dessutom en gömd nedskrivning och väntar runt hörnet.

Deras rena tillgångar här och nu är 42% Tele2, 14% nätvårdföretag, 20% fördelat över Pleo, Cityblock, Cedar och Travelperk, med 24% på övrigt som är små tillväxtbolag.

Köpa Kinnevik är lite som att gå in på NASDAQ och välja ut 20 aktier som passar in i megatrender. Plus ha Tele2 som en solid bas ifall allt skulle gå åt pipsvängen. :slight_smile:

3 gillningar

I så gall är det mycket bättre köpa Investor eller Industrivärden :+1::grin:. Då blir man minst besviken :grin:. Kinnevik är också jätte dyr i förvaltnings avg :-1:

Just Kinnevik har tidigare handlats till en orimligt hög premie. Enligt IBIndex var den uppe i 47,71% och vände. Nu är rabatten rimlig igen. Jag som överviktar i investmentbolag har dock aldrig riktigt fastnat för Kinnevik (utan Stenbeck). Tycker det finns bättre alternativ. Investor och Svolder (som äntligen handlas till rabatt igen) är mina favoriter.

3 gillningar

Blir lite Aftonbladetrubrik på den här tråden. Kinnevik är ner ca 27% sedan man knoppade av Zalando.

3 gillningar

själv blir jag alltid förvånad hur kassa Kinneviks innehav ser ut att vara. noname bolag eller copycats som Zalando, utan någon riktigt konkurrensfördel eller varumärke.

2 gillningar

Tycker du verkar ha en överdrivet negativ bild här. Det handlar om tillväxtbolag och att portföljen skulle vara regelrätt dålig framstår som ett konstigt påstående. Sedan känner jag inte till precis alla innehaven men ett antal är helt klart spännande.

1 gillning

Redan nämnts i tråden men vill flika in igen och verkligen påvisa att Kinneviks totalavkastning är nästan 120% på 5 år när man tar hänsyn till kontanta utdelningar samt utdelning av Millicom & Zalando.

Investor har på 5 år gjort lite mer än 111% avkastning.

Som referens har LF Global gjort 82.28% på 5 år.

Sen får man såklart tycka vad man vill om aktierna/bolagen :wink:

10 gillningar

Vad är det för app/program/hemsida?

Avanzas nya funktion “inklusive återinvesterade utdelningar” som man kan jämföra med är ju rätt steg mot att se totalavkastningen, mem den har inte med utdelning av aktier såsom milicom och Zalando, blir så svårt att jämföra då…

Man hittar totalavkastningen på bolagens hemsidor i detta fall, vet ingen bra tjänst för att se alla bolag :confused:

Dagens nyhetsskörd från ARK innehöll ett av de stora innehaven för Kinnevik, nämligen hälsobolaget Teladoc.

Teladoc (TDOC)

icon-fall\ 26x15 40%

Shares of Teladoc, the world’s largest global digital health platform, fell roughly 40% on Thursday after its quarterly earnings report. For perspective, Teladoc previously traded at these levels when it was cashflow negative in 2017. Compared to 2017, its visit volumes are 5x higher, its paid member count is twice as high, annual revenue is 5x higher, it is cashflow positive, and 1 in 6 Americans is a full Teladoc member. The primary reason for Teladoc’s sudden stock decline seems to have been its 25% reduction in 2022 AEBITDA* guidance, the result primarily of higher customer acquisition costs in one of its Direct-To-Consumer (DTC) mental health channels. Since COVID-19 began, Teladoc has increased AEBITDA by more than 650% and doubled its AEBITDA margin, boosting its cash position to ~$900 million.

Our five-year thesis for Teladoc is built around the company’s transition from a general telehealth provider to a B2B enterprise solution for whole-person healthcare. To measure the company’s progress, we track utilization––which has increased 160% since 2019––multi-service adoption––which has increased from 67% to 78% over the past year––and competitive wins. One recent example is its new contract with Northwell, New York’s largest health system, which Teladoc won from a competitor based on its multi-faceted platform.

That said, given the tumultuous market dynamics in digital care, management would have served shareholders and other stakeholders better with a strategy of under-promising and over-delivering. Nonetheless, we do believe that Teladoc’s long-term competitive position and product differentiation are unmatched, gearing it for superior growth over the long term.

*AEBITDA = Adjusting for non-cash, stock-based compensation, which has booked almost entirely from the Livongo transaction.

1 gillning

Snacka om slakt - 5 års vinster / värdering borta trots högre nyckeltal. Överreaktion?

Det är svårt att svara på. Det är ett mönster jag känner igen från samtliga av mina aktier från NASDAQ. Det är väldigt höga förväntningar från mr marknad och när de inte infrias, då kapas aktiekursen dramatiskt. Det liknar vad som hänt med de stora IT-jättarna också. Se hur Amazon, Meta och Netflix gick när deras rapport inte nådde målen.

1 gillning

Köpt sommar 2018,

Men då tar Avanza hänsyn till utdelningarna av företag :fearful: som inte syns i aktiekursen på samma sätt.

Känner inte igen mig riktigt i denna tråd

1 gillning

Jag köpte in mig i Kinnevik i slutet av 2021. Det visade sig vara helt fel sett ur dagens läge.

En bidragande orsak till mitt köp är att jag länge velat äga Kinnevik för deras förmåga att hitta fina bolag som växer sig stora och som de sedan delar ut till oss aktieägare. Dock var jag länge skeptisk till Zalando och även där hade jag tyvärr fel.

Men, men, nu har jag dem och planerar att behålla dem i minst tre år vilket gäller för alla mina aktier. Vi får se hur det går.

1 gillning