Kinnevik-Zalandoutdelning

Hej!
Någon som har koll och kan förklara utdelningen av Zalando? Mina funderingar är:
Ska jag sälja av Kinnevik innan utdelning? Kommer det att bli besvärligt att handla med Z-aktien om jag behåller? Vilket kan antas vara bäst ekonomi?

Om din bank inte erbjuder handel på tyska börsen så bör du sälja när du får ut den “svenska Zalando aktien”. Annars blir det svårt att sälja senare (t. ex. telefonorder med högt courtage) och eventuellt problem med att ha det i ISK / KF.

Jag har några Kinnevik aktier i min lekhink på Avanza och kommer nog behålla mina Zalando aktier ett tag.

1 gillning

När Kinnevik skiftade ut Millicom för några år sedan behöll jag aktierna. Det visade sig vara en riktigt dålig affär som slutade på -40% innan jag sålde. Det finns naturligtvis inget som säger att historien måste upprepa sig med Zalando, men jag kommer nog ändå sälja allt direkt.

Eftersom jag tror mer på Kinnevik än Zalando så tänker jag mig att jag säljer mina Zalando-aktier och köper upp lite mer Kinnevik. Men detta är ju bara en gissning som kan gå hur fel som helst.

Jag har LF-bank som inte handlar med tyska aktier. Så behöver bestämma: Sälj och köp tillbaka Kinnevik när allt är klart, behåll och sälj svenska Z. när de skiftats ut. Men tänker att om det är många som gör som det sista alternativet kanske det blir en sämre affär?

Om många säljer Kinnevik nu och köper sedan så kanske det också blir en dålig affär. Substanspremien kan öka efter utskiftning.

Hej,

Kapar tråden för att fråga om hur uppdelningen går till, vad händer om man inte har exakt “rätt” antal kinneviksaktier för att få ta del av zalandoaktierna? Om jag har 1 kinneivksaktie mindre än brytgränsen, får jag inga alls då?

Vänligen,
Niklas Petrov

Såhär skriver LF-bank i ett meddelande:

"Kinnevik ombesörjer försäljning av eventuella Fraktioner (aktier som blir över) och betalar ut kontanterna till aktieägarna.

Efter inlösen, under cirka tre veckor, kommer de Svenska Zalandoaktierna, som du inte kan handla med på någon börs, kunna omregistreras kostnadsfritt till Tyska Zalandoaktier som du kan handla med på Frankfurtbörsen."

Sålde av mina Kinnevik idag, allt verkar för meckigt. Köper tillbaks bara Kinnevik när allt är klart. Då vet jag även om det blev rätt eller fel beslut… :roll_eyes:

1 gillning

Och jag som är lite sen på bollen, borde jag sälja av inlösenaktierna nu?

Meckigt var ordet :wink:

Jag bara sålde av rubbet. Palla. Irriterande att Kinnevik skiftar ut innehav på det här viset stup i kvarten.

För att förtydliga, rubbet = alla inlösenaktier.

2 gillningar

Inlösenaktien handlas just nu med rabatt:

ZALd @ 84.16 EUR
EUR @ 10.15 SEK
ZALd @ 143 / 28 KINN IL

Detta ger att KINN IL är värd 84.16 * 10.15 * 28 / 143 = 167.26 SEK, men den handlas till ca 158 SEK.

Med det sagt sålde även jag allt direkt. Håller med ovanstående om att alla utskiften från Kinnevik är en plåga.

1 gillning

Tur att man fick 165,5 för dem då :smiling_face_with_three_hearts:

Förstår inte poängen faktiskt. Tanken med investmentbolag är ju att kunna ligga i en hängmatta med paraplydrink medan depån sväller.

Var lite sugen på att köpa in mig i Kinnevik efter utdelningen, men när den gick från runt 0% substansrabatt/premie före utdelning till runt 10% premie efter så avvaktar jag nog istället.

Ja, varför sätter man oss aktieägare i den här sitsen egentligen? Någon smart människa har ju ändå tagit det här beslutet. Borde inte de flesta vilja att Kinnevik skötte detta själv och antingen behöll pengarna själva och stoppade in i andra bolag eller att man gör en extrautdelning?

3 gillningar

Kan det vara att några av majoritetsägarna i Kinnevik ändå vill ha kvar sina innehav i Zalando? Utlöses det någon vinstskatt av utdelningen?

Hur säljer man köprätten i avanza? Finns bara en köp-knapp.

1 gillning

Det kanske kan vara svårt att sälja av en så stor del av ett företag utan att ha en rejäl effekt på priset? Ägde inte Kinnevik nära 50% av Zalando?

Blir ju samma effekt när alla ska försöka sälja sina nya Zalando-aktier.

Jag hade en säljknapp i appen men jag har inte sett att det blev någon sälj ännu…

Vad satte du för pris då? Vill ingen köpa till (minst) priset du satte blir det ingen affär :slightly_smiling_face: