Hej Jimmy
Tyvärr kan jag säga att small Cup och First North är ingenting som är särskilt prioriterat.
Det som möjligtvis skulle kunna komma från dessa listorna är de största bolagen med mest likviditet. De mindre bolagen är än så länge för svårt att hantera i fraktioner.
De aktierna vi har på den amerikanska börsen var de som vid tillfället var mest efterfrågade. Tyvärr går arbetet med att utbudet ska öka alldeles för långsamt… vilket är skit kass… =)
Vad ligger närmast vad gäller nyheter från er sida framöver? Kommer det bli något nytt under det här året? Typ nya aktier/fonder eller någon ny funktion eller andra uppdateringar?
Ja, en allmän nyhetsuppdatering hade varit trevligt
Samt, @David_BW, det skulle vara väldigt hjälpsamt om ni kunde göra det möjligt att sortera fram utdelande kontra ackumulerande ETFer i listan. Och tills dess, hade du kunnat lista alla ETFer ni har som delar ut?
Nu var det väldigt länge sedan man hörde något. Allt väl @David_BW? Som trogen kund och supporter börjar man bli lite orolig för plattformen. Hoppas det går bra för er, finns ingen annan som kommer i närheten av vad ni erbjuder vad jag vet.
Hej! Tusen tack för engagemang och frågor kring Kiwi. Jag uppskattar verkligen all feedback! Just nu befinner vi oss i en fas där vi undersöker möjligheter att ta Kiwi till nästa nivå, vilket gör att utvecklingen tillfälligt går lite långsammare än vi skulle önska. Plattformen kommer fungera som vanligt.
Jag återkommer så snart vi har mer spännande nyheter att dela! Tack för ert tålamod och stöd.
Ni på Kiwi får gärna berätta varför man ska välja er framför de andra uppstickarna. Att ni är billigare än Avanza och Nordnet vet alla, men vad gör er unika i förhållande till Savr och Levler tex?
Om jag får lov att svara: möjligheten att bygga egna portföljer med målfördelningar och spara i dem/ombalansera dem automatiskt. Med andra ord möjligheten att göra en helt skräddarsydd “fondrobot”. För mig är det en enorm uppgradering i användarupplevelse.
Jämför man det med att sitta med excelblad, samla pengar i “pottar” för att nå upp till priserna på ETFer, ombalansera manuellt och göra enskilda beräkningar varje insättning baserat på summan man ska investera, vilket är upplevelsen hos alla andra nätmäklare inkl savr och levler, så är det natt och dag för mig. Jag kan swisha in en hundring i min avancerade portfölj hos Kiwi, de sköter resten.
Detta gäller dock endast om man investerar i någorlunda komplexa portföljer. Köper man endast en eller två indexfonder ser jag ingen fördel.
Ja, men när jag köper aktier kommer köpkursen från mig. Hur funkar det om jag köper 1/3 aktie som man gör vid fraktioner? Vem bestämmer kursen? Är det högsta köpkursen för dagen eller lägsta eller ett genomsnitt eller något annat?
På Kiwi så finns en knapp när man går in på sin portfölj och kollar innehaven som heter “balansera”. Är bara att trycka på den och sedan godkänna. Då säljer och köper kiwi åt dig bland dina innehav för att återställa till målfördelningen man hade från början.
I dag fick jag epost från KiwiTrader att tjänsten ska förändras och att de därför säger upp portföljförvaltningsavtalet.
Tidigare har jag tyckt att det har varit prisvärt att betala lite extra för att någon jag litar hyfsat på sköter jobbet och trycker på knapparna åt mig utan att jag egentligen behöver bry mig.
Jag förmodar att jag framöver kommer att få betala lika mycket för att någon i stället ska säga åt mig att göra jobbet själv.
Det känns som att jag behöver ta några djupa andetag och fundera på hur jag ska göra med mina portföljer.
Hur menar de att de säger upp förvaltningsavtalet, @bspastikern ? är det Betterwealth det är tal om och inte Kiwitrader specifikt? jag undrar eftersom man ju antigen bygger egen portfölj på Kiwi eller betalar en liten slant för att följa någon annans just på Kiwitraders plattform.
Alla Kiwi-Portföljer är så kallade modellportföljer som administreras av BetterWealth.
Om en portfölj som delas av en användare gör en förändring kommer KiwiTrader kontrollera så att förändringen inte strider mot gällande interna regler och regelverk.
Det ligger nog en massa tunga regulatoriska krav bakom hur det hela ska skötas korrekt.
Jag antar att de nu vill lämpa över en del av det ansvaret på kunden genom att det i stället blir kunden som får trycka på bekräfta-knappen var enda jäkla gång det sker en förändring. Det kan bli jobbig om man följer många portföljer och ursprungligen skaffade Kiwi för att det är lite som en fondrobot som man inte behöver bry sig så mycket om.