Klar med jobbandet? Har jag så det räcker?

Välkommen hit :slight_smile:

12 Mkr i totalt eget kapital (utan bostads kapital) med 300 kkr i utgifter känns helt lugnt på 1 pers. Bara inflationsskyddat så räcker det ju i 40 år. Antar du inte känner något större behov av att ge bort något i arv utan barn så du kan ju förbruka kapitalet om så behövs. Vi är i liknande sits.

Antagandet ligger väl i om frugan ser till att ha motsvarande situation så hon drar runt sig själv i även framtiden. Å andra sidan om ni kan tänka er att skala ner boendet så kanske ni kan på ålderns höst plocka fram ett antal miljoner där också för att leva på om man sätter sig i bekvämt hyresboende (om sådant finns där ni vill bo)

Så ekonomiskt ser jag inte problemet. Emotionellt är nog där du behöver lyssna på dig själv. Mht hur världen ser ut. Mht att du säkert kommer att trivas med mer tid på händerna. Mht hur du trivs på jobbet.

Själv drog jag ner till 50% för några år sedan medan frugan kör 100% fortfarande ett tag till. Jo, jag får mina passningar kring ”du som inte jobbar kan väl fixa …” :grinning: Tänkte dra pluggen för oss både om ca 2 år. Förhoppningsvis är världen på ett bättre ställe då, så det inte känns alltför konstigt.

Jag tyckte väl inte att utagsplaneraren gav så mycket mer än vad jag själv gjort i excel för länge sedan. Tex att räkna netto pension efter skatt. Men för de som inte är så säkra på matte så är det nog ett väldigt bra verktyg.

Det du kanske ska fundera på är sequence of return risken. Alltså om du ligger med hög aktieandel och börsen får några riktigt dåliga år de första 1-5 åren så riskerar det att urholka kapitalet. Så fundera på risken och lämplig aktieandel.

Själva landade vi i drygt 50% aktieandel inkl boende kapitalet, inkomstpension och en liten del förmånsbaserad ITP2 (alla de satta som Långränta) efter en massa Monte Carlo simuleringar just mht SoR risken. Verkar stabilt. Såklart är det 90% aktieandel på en del konton och 40% på andra beroende på sparhorisont tills de ska likvideras enligt plan med start om 2 år.

5 gillningar