Klar med jobbandet? Har jag så det räcker?

Hej Frusse!

Jag är i nästan samma ekonomiska situation som du, men ligger kanske lite före på vägen mot tidig pension: jag är några år äldre, jobbar i samma bransch, har haft ett sabbatsår och jobbar halvtid sedan några år tillbaka. Här är några av mina erfarenheter.

Precis som du så är jag övertygad om att den ekonomiska kalkylen håller. Mina räkningar visar också att det är mest fördelaktigt att vänta med pensionsuttag till det året man fyller 68 – skatteeffekten är ju ganska stor. Jag valde att köpa en timmes rådgivning från Småspararguiden för att kolla att jag inte missat något. Det var väl använda pengar. Andreas och Patrick är båda ingenjörer med finansmattebakgrund och har god koll på eventuella fallgropar.

När jag provpensionerade mig första gången genom att ta ett obetalt sabbatsår så märkte jag att man lätt tappar sina sociala kontakter, och då hade jag ändå ett andra socialt nätverk, utöver jobbet, bland mina musikervänner. Numera bor jag i en form av kollektivhus där man har möjlighet att umgås mycket med grannarna om man så vill. Det har varit väldigt givande och jag har träffat många nya och intressanta människor med helt annan livsbakgrund än min egen.

Många säger att man bör vara väldigt specifik med hur man tänker leva sitt nya liv. Min erfarenhet är att det löste sig av sig självt. Det finns många spännande saker att göra. Den här sommaren har jag till exempel börjat ta igen 30 år av missade videospel.

Skicka gärna ett meddelande om du vill träffas och prata mer över en fika, antingen via Zoom eller på något fik i Stockholm.

8 gillningar