KlaraBo börsnoteras (IPO)

Utan spiltanförtur:
Jag sökte 3000 på ett konto fick 0.

Uppdatering 1: Vid 10-tiden kunde jag se mitt innehav och sälja av :man_facepalming:

Uppdatering 2: Svar från SHB när man frågar om tilldelning och den tomma depån vid kl 9: “Den enda infon vi har om Klarabo är att tilldelning skickas runt den 2 december. Inga uppgifter om när de kommer till depån.”

Reflektion: Dagens i-landsproblem :flushed:

Vi fick också tilldelat 340 per konto med Spiltan förtur.

Sökte på 3 Avanzakonton men fick inget.
Är ägare i Spiltan sedan den blev veckohandlad men har inte sett ngt erbjudande om att få teckna via dem.

Noll, nada, nothing för mig

Det var ett inlägg och länk på spiltans sida på Pepins. Om du bara sökte vanligt fick du nog ingen förtur.

Tyvärr ingen tilldelning här heller (via Avanza). Känns som en lite tråkig trend just nu att det är väldigt svårt att få tilldelning i de attraktiva börsnoteringarna. Hade varit spännande att se en sammanställning av hur stor tilldelningen till småsparare har varit i de börsnoteringar som på förhand pekats ut som “givna vinnare” den senaste tiden.

Stort grattis till er som fick tilldelning!

1 gillning

Får väl säkert full tilldelning på Nivika imorn istället med en förlust som resultat :joy:

3 gillningar

Som alltid händer med de bästa IPO som rusar rejält vid öppning fick jag ingen tilldelning heller.

Jepp. 6x1000.

Nej, jag menade inte heller att skulle fått förtur för att jag tecknade på Avanza… Tack för info om Pepins.

Lite sent för det här fallet, men det bör gå att registrera sig på Spiltans sida på Pepins om man är aktieägare, så att man får notis via mail om nyheter framöver.
Det hängde kvar för mig sen jag köpte Spiltan-aktierna på Pepins innan de bytte lista, så jag får sådana mail. Men som sagt, det borde nog gå att registrera sig även om man köpt aktier t.ex. på Avanza efter listbytet.

Hur ofta händer det att man får hjälp från investmentbolag på det här sättet?

Två konton ingen tilldelning ;(

Tre konton ingen tilldelning

:expressionless:

Isk: 50 av 250
Kf: 50 av 250

Ej Spiltan

Intressant, hur många sökte ni per konto?

Har gjort en tankevurpa i samband med teckningen.
Barnen har vars en KF, men då det bara gick att söka till ett konto per kontosort ansökte jag till alla barnen på ett och samma konto, för att sedan sälja och köpa tillbaka på de andra barnens konton. Det jag inte tänkte på var att det ena barnet nu gjort ett litet klipp medan övriga barnen får köpa för ett högre belopp. Någon som vet om man kan köpa och sälja mellan egna konton till ett egenbestämt pris (i detta fallet teckningskursen)? Om detta mot förmodan går, är där då heller inga regleringar mellan VP och ISK (låter för bra för att vara sant sett ur ett skatteplaneringsperspektiv).

Misstänker att det inte går att göra som du vill där.
Men du kan ju alltid reglera orättvisan med en överföring av likvider.

1 gillning

Så här skrivet Avanza:

Handel med sig själv

Att lägga matchande köp- och säljorder i marknaden och på så sätt åstadkomma en affär där du är både köpare och säljare är ett beteende som kan utgöra marknadsmanipulation, eftersom det kan ge andra investerare en felaktig bild av ett värdepappers egentliga pris och omsättning. Detsamma gäller om det är två olika personer på köp- respektive säljsidan som agerar i samförstånd. Ett exempel på det är om en person lägger en köporder på sitt privata konto och en matchande säljorder på sitt företags konto.

Om du av skatteskäl önskar flytta ett innehav mellan två egna konton, t.ex. ett aktie- och fondkonto och ett ISK, är det inte tillåtet att göra det själv i marknaden genom att lägga matchande köp- och säljorder. Kontakta istället den bank du ska göra affären på för att få hjälp att göra den på ett korrekt sätt.

1 gillning