I sådana lägen givet att du inte kunde förvänta dig fakturan (den ursprungliga), använd din makt och bestrid betalningsansvar för påminnelseavgiften.
Även om Klarna då skickar till inkasso eller kronofogden så bestrid även det med hänvisning att de inte redovisat något ursprungligt krav på pengar. Därmed måste Klarna bevisa betalningsansvar, annars ramlar ansvaret på dig.
Tyvärr är det dock så jäkligt att de i praktiken inte behöver skicka fakturan (den första) givet att du har ingått ett avtal nånstans som innebär att du ska betala och du kunde förvänta dig fakturan typ. Så det är inte säkert du kan bestrida och komma undan.
Jag hag bestridit helt löjligt låga belopp när jag har fått felaktiga fakturor, bara för att se till att det som är avtalat är det som ska gälla. Ju fler klagomål och diskussioner på felaktiga belopp som bestrids desto mindre saltade fakturor får andra kunder.
Tror jag fick nytt rekord för några månader sen på 2 kr i bestridandet. Helt meningslöst belopp, men ett stort kommunalt bolag med automatiserade processer, det ska inte kunna bli sånna fel då. Även det omvända har jag gjort, påpekat när ett företag fakturerat för lite.