Okej, så om jag tänker rätt:
1 Skandia för gratis lönekonto/sparkonto
2 Shell kreditkort (avgiftsfritt) för inköp på månadsfaktura (avgiftsfritt)
3 Behålla enbart hemförsäkring hos LF.
Jag kör Skandias löntekonto och Komplett Banks kreditkort. Måste dock säga att kundservice inte är Kompletts starka sida, så om det är viktigt rekommenderar jag dem inte.
Det är väldigt störande att jag måste lägga in en betalning manuellt för Kompletts kreditkort. Hade jag valt idag hade jag valt ett kort som erbjuder e-faktura
Hej!
Eftersom du har dina försäkringar på LF så skulle du kunna ha lönekonto och öppna upp ett fondsparande på minst 500kr/månad i förslagsvis LG global indexnära och därmed bli guldkund och få 25% rabatt på många försökringar, bla hemförsäkring, olycksfall och bil. Bankkortet kostar som sagt pengar men där går det att komma runt avgiften genom att du som guldkund får ett gratis kreditkort. Du blir dock tvungen att göra enstaka köp på kreditkortet för att det ska fungera. De har bra försäkringar på kreditkortet så använd det när du bokar hyrbil eller reser. För debitkort skulle du kunna öppna upp ett gratis konto hos tex Lunar. Där får du dessutom bra ränta.
Kul att det är mer än jag som kollar upp sådant här nu!
Jag har hittat två banker som erbjuder internetbank, lönekonto, betalningar med mera utan att baka in kort. Det gör att erbjudandet blir gratis hos Skandia och Ålandsbanken.
Utöver det finns det en handfull kreditkort och debitkort som är gratis. Exempelvis då Shell, Lunar, Ikano Bank, Northmill, Klarna och Komplett. En viktig detalj om du/ni handlar mycket hos Ica. Deras kreditkort ger nämligen dubbel bonus hos Ica, rent matematiskt 2,5% på alla inköp hos Ica koncernen (Ica, Apoteket Hjärtat & Ica Försäkringar).
Vad gäller försäkring finns det jättebra erbjudanden från de stora fackförbunden, eller andra föreningar såsom Hyresgästföreningen och liknande. Kolla om de har erbjudanden som gör att det blir billigare.
Jag är också inne på “kapa banden med storbanken spåret” just nu. Om än till “låga vinster”, då det inte handlar om några stora summor😁
Vi kör med lönekonto på ICA för dubbel bonus (swish, internetbetalning osv) vilket genererar 50-75kr extra/månad och således “betalar av” kortavgiften på 25kr/månad. (Här kan argument som "andra butiker har billigare matpriser osv. spräcka vår bubbla men vi gillar ICA och handlar oftast där ändå…) Samt har ett betalkort som vi kan använda till vardags. (Ingen av oss gillar egentligen kreditkort, men logiskt sett finns det ju fördelar…
)
Sedan betalar vi maten (drar ICA-kortet för bonus men betalar med kreditkortet) och drivmedel med Everydaycard som ger 1% cashback (två ggr/år) på livsmedel och drivmedel. Vilket generar ca 800kr/år i cashback för oss enbart på mat + drivmedel. Det kostar 195kr/år efter första året som är gratis.
Just nu så har vi även ett lönekonto på Handelsbanken för att kunna ha bolånet där, vilket kostar oss 300kr/år men får amorteringsfritt och lägst ränta, som passar oss bäst just nu, enligt vår uppfattning. Med Skandia istället hade vi ju kunnat kapa 25kr/månad men i nuläget skulle kostnaden för vår del vara högre.
Så vi betalar 25+16.25+25kr= 66.25/månad men “får” tillbaka 166.7kr/månad för fasta kostnader som mat och drivmedel i form av bonus och cashback.
Försäkring har vi via fackförbund som ger bra priser, men har ingen siffra på det just nu😅
(Sedan får vi ju förhoppningsvis ytterligare avkastning för det vi lägger på börsen istället för amortering, samt 500kr/månad för bolåneräntan, men det går ju att diskutera om det är värt det.)
Så även om det inte är gratis så känns det bättre att få pengar tillbaka än att betala årligen, för oss och kanske även för dig!? (Vi har ju också vår stora buffert på ett sparkonto hos komplett bank, utan kostnad, fria uttag men med 2.35% ränta… Gratis pengar där med…)

Var hittar man dessa erbjudanden? I appen?
Koppla valfritt betalkort till ditt ICA-konto så slipper du dra två kort varje gång du handlar.
Jag får notiser då och då, inte utforskat det så mycket
Komplett sparkonto låter bra! Tack för tipset, är det fria uttag på 2,35% ränta? Inga dolda/andra avgifter på det sparandet? Öppnade Penserkonto låste 6 månader till ca samma ränta…
Vad jag vet och har märkt hittills är det inga dolda avgifter, men de verkar ha dålig kundsupport om något går snett… Så det kan ju bli jobbigt om en har otur och något börjar krångla😬
Fria uttag och ränta månadsvis👍
Vad är det för dålig kundsupport de har? Bara varit i kontakt med dem en gång, för att sänka min kreditgräns, men det gick iaf fort 
Jag har inte upplevt något själv, än iallafall…
Men det finns recensioner att läsa osv.