Från att ha varit restriktiv med kort “föll” jag för reklamen och har precis skaffat både sparkonto och kort hos Klarna, Jag gjorde detta av flera skäl:
-
jag handlar rätt mycket på nätet och betalar alltid med Klarna faktura där det går - har till och med börjat undvika nätbutiker som inte erbjuder Klarna. Med mitt Flexkonto hos Klarna får jag just nu lite över 3% ränta och kan ta ut pengarna när som helst. Jag tänker i möjligaste mån sätta över lite pengar på det kontot varje månad, och sedan använda dem för att betala mina fakturor direkt i appen istället för via vanliga internetbanken. Under tiden som pengarna ligger där och väntar ger de mer ränta än hos storbanken.
-
Jag har irriterat mig (lite) på att jag inte kan koppla mitt storbanks-kort till Google pay, men det kan jag med Klarnakortet så nu tänker jag testa hur det funkar.
-
Man kan välja hur man vill betala sina kortköp: Månadsfaktura som för ett klassiskt kreditkort, eller direkt via koppling till annan banks konto (t.ex.lönekontot), eller en kombination av dessa där småbelopp dras direkt medan stora köp hamnar på månadsfakturan. Vet i dagsläget inte om jag kommer att utnyttja direktbetalning men jag ska utvärdera ett tag. Värt att notera är att man alltid får en notis i telefonen när man använt sitt Klarnakort, så risken med koppling till bankkonto känns inte överhängande.
Cashback gäller vissa nätbutiker som du handlar i genom appen. Men den typen av lösning finns det andra banker som också har. Jag har inga illusioner om att cashback ska göra mig rikare.
Edit: Saldokontot har ett clearingnummer och kontonummer som alla svenska bankkonton. Inga utlandsöverföringar alltså (som med Revolut?). Jag testade en överföring från min storbank idag under eftermiddagen. Den dök upp på Klarnakontot efter ett par timmar. Det tyckte jag var smidigt.