Kollektivavtal - en bra grej eller onödigt?

Företaget ville inte vill axla ansvaret att plocka ut högpresterande för det belönades bara med mer gnäll ifrån de lågpresterande? Eller vad innebär “betingning” i sammanhanget?

Feedback och måttlig löneskillnad borde ju vara en solklar win-win egentligen.

Jag är inte jättemycket för kollektivavtal.

Varit med om jobb med kollektivavtal där cheferna säger “vi betalar kollektivavtalsenliga löner” och ger alla anstälda absoluta minimum lönen av vad kollektivavtalet säger utan chans till höjning för “de följer kollektivavtalet” och sen är samtalet slutdiskuterat.

Medan jobb jag haft som inte har kollektivavtal har jag fått mycket bättre både lön och förmåner.

1 gillning

Kollektivavtal är mer än bara juridiska dokument som reglerar arbetsvillkor och löner. De är ett verktyg för att skapa stabilitet, rättvisa och långsiktigt hållbara arbetsrelationer. Men vad många inte inser är att kollektivavtal inte bara gynnar arbetstagare - de är också till fördel för arbetsgivare. Här är några starka argument för varför kollektivavtal är bra för båda parter:

1. Stabilitet och Förutsägbarhet: Genom att ha tydliga riktlinjer för arbetsvillkor och löner skapas en stabil och förutsägbar arbetsmiljö. Detta minskar risken för konflikter och tvister mellan arbetsgivare och arbetstagare och främjar en harmonisk arbetsplats.
  2. Förbättrad Produktivitet: Genom att erbjuda anständiga löner och förmåner enligt kollektivavtalet kan arbetsgivare locka till sig och behålla högkvalificerad personal. När arbetstagarna känner sig uppskattade och rättvist behandlade är de mer benägna att vara engagerade och produktiva på jobbet.
  3. Riskminskning och Kostnadsstyrning: Kollektivavtal kan också bidra till att minska arbetsgivarens risker genom att fastställa klara regler för arbetsmiljö, säkerhet och arbetsvillkor. Detta kan i sin tur minska risken för rättsliga tvister och böter och bidra till att hålla kostnaderna under kontroll.
  4. Attraktivitet på Arbetsmarknaden: Arbetsgivare som erbjuder kollektivavtal signalerar till potentiella arbetstagare att de tar sitt ansvar som arbetsgivare på allvar och värdesätter sina anställdas välbefinnande. Detta kan göra dem mer attraktiva som arbetsgivare och hjälpa dem att rekrytera och behålla kompetent personal.
  5. Socialt Ansvarstagande: Genom att delta i kollektivavtal visar arbetsgivaren sitt sociala ansvarstagande gentemot sina anställda och samhället i stort. Detta kan öka företagets anseende och goodwill bland kunder, investerare och allmänheten.

I slutändan gynnar kollektivavtal både arbetstagare och arbetsgivare genom att främja en balanserad och rättvis arbetsmiljö där båda parter kan dra nytta av stabilitet, produktivitet och förtroende. Att investera i kollektivavtal är inte bara ett affärsmässigt beslut, det är en moraliskt och socialt ansvarsfull handling som främjar hållbara arbetsrelationer och långsiktig framgång för alla inblandade parter.

10 gillningar

Varför ska någon anställa mig?

Jag är en nolla och kan inte någonting. Dock är jag medlem i en fackförening.

Klart att företaget ska anställa mig.

2 gillningar

Kollektivavtalen är bakgrunden till den svenska modellen.
Den är ett förlegat exempel som begränsar individuella lösningar.
Fackföreningar är ofta korrupta.

Jag har haft stor nytta av avtalen för att kringgå lagstiftningen :joy:

När det gäller lönesättningen är kollektivavtal helt värdelöst i mitt fall.
Även i andras fall, fackföreningarna bromsar löneutvecklingen med policyn kring att alla ska ha det lika jävligt :nerd_face:

Men för andra kan det vara bra om man inte kan förhandla.

Men jag har stor respekt för dom som sliter för låga löner.

4 gillningar

För tjänstemän upplever jag inte att facket eller kollektivavtal bromsar löneutveckling. Några avtal är sifferlösa, andra har en pott men inga eller väldigt låga miniminivåer för individer. Der är fortfarande bolaget som bestämmer och de bolag jag jobbat för har extra budget för löneökningar utöver den kollektivavtalade. Tror inte att de bolag som bara upplever till minimumkravet skulle ge bättre lönehöjningar utan kollektivavtal.

Seden har kollektivavtal några av de bästa tjänstepensionsvillkor, arbetstidsförkortning (för tjänstemän ofta lika extra semesterdagar), mm

2 gillningar

Enig med detta då det är arbetsgivaren som bestämmer lönerna inte fackföreningarna. Men lönesättningen är ändå starkt präglat av märket och industriavtalet.

Absolut men bara för vissa!
Pensionsavtalen blir man inte fet på och speciellt inte dom som tjänar under 7,5 IBB per år och bara har allmän pension.

1 gillning

Det där är en förlegad syn.
Mycket prat om arbetsmiljö, den styrs främst med lagar.

Nej, kollektivavtal erbjuder inte högre löner än företag utan.

Hittepå att företag med kollektivavtal är attraktivare.
Bara för de som vill göra absolut minimum.

2 gillningar

Det är nog relevant att göra åtskillnad mellan personer som är enkelt utbytbara från de som inte är det.

Det kan även vara så att mindre dugliga personer får bättre villkor med kollektivavtal än utan. Det är dock en bieffekt av snarare än ett mål med kollektivavtalen. Det kan också vara värt att komma ihåg att olika mindre dugliga personer inte alltid haft den statusen eller givet hamnat där av egen förskyllan. Att ha vissa mekanismer för trygghet, omställning osv. i kollektivavtal är inte dåligt eller något som enbart lata personer har nytta av.

1 gillning

Se mitt första svar i tråden:

1 gillning

Ja, ungefär så. Sedan kan också den som tidigare varit högpresterande och eftertraktad hamna på dekis. Bra att inte utgå från nuläget som en statisk bild.

Efter mer än 30 år som anställd tjänsteman i det privata näringslivet skulle jag nog vilja hävda att alla är utbytbara.
Den produkt den anställde har ägnat år av utveckling åt kan läggas ned plötsligt efter ett ledningsmöte.
Arbetsuppgifter flyttas till Vietnam som ett led i försök till kostnadseffektivisering.
En nytillsatt chef vill ha in sina kompisar som underchefer.
Osv …

Det viktiga är att underhålla sin kompetens tillräckligt för att kunna hitta en ny anställning.

Du har en poäng. Alla kanske inte betraktas som utbytbara här och nu. Dock kan alla hamna i det utbytbara facket i en eller annan fas av sitt yrkesverksamma liv.

Det är väl ingen som påstått något annat.
Däremot är det en enorm skillnad mellan en person som har hög utbildningsnivå, bred kompetens och förmåga att skapa värde, och en anställd som saknar allt detta.

Om man kan beställa 10 000 likadana produkter från en leverantör kommer man få ned priset per produkt jämfört med om man köper en. Om produkten är unik och anpassad till ens önskemål kommer den vara betydligt dyrare.

Vill man att ens arbetskraft ska vara en unik produkt eller en som går att beställa tio tusentals av, den frågan bör man ställa sig själv innan man funderar på att jobba under kollektivavtal eller inte.

1 gillning

Behövs även för de smarta och just för att ingen ska behöva bli utsatt. Utan kollektivavtal behöver arbetsgivare inte göra något utöver vad lagen säger. Arbetsgivaren behöver inte “luras”, då de inte ens behöver lyssna på dig eller förhandla. De kan göra precis vad de vill. Utan andra bakom dig i ett kollektiv har du en svag position. Alla är utbytbara. En bra arbetsgivare vill naturligtvis göra bra saker, men uppdraget är att tjäna pengar. Det går först, inte du. Eftersom vi inte har minimilön eller andra förmåner inskrivna i lagen, kan de bara börja sänka lönerna och ta bort förmånerna, beordra övertid, favorisera etc.

Facket hindrar någon från att tjäna bra med pengar, men inte på andras bekostnad.

Och ja, i varje organisation, även facket, finns folk som gör ett dåligt jobb. Säger detta då det brukar hagla hur dåliga facket är när de ska hjälpa någon.

2 gillningar

Man kanske jobbar inom ett område där fackets politiska inställning gör att man inte vill vara med i facket. Jag skulle aldrig vara med i ett LO-fack som skänker massa pengar till Socialdemokraterna.

2 gillningar

Vissa LO-förbund vill kasta ut medlemmar som har “fel” åsikter. Då är det svårt att påverka.

2 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Som jag ser det:

Fördelar med kollektivavtal:

• Färdigförhandlade lösningar avseende pension, försäkringar, löneökningar etc. som gynnar medarbetare kollektivt och inte kräver något av den enskilde.
  • Svårare för oseriösa företag att lura sina anställda.
  • Procentuella ökningar förhandlas fram åt de anställda

Nackdelar med kollektivavtal:

• Snäva möjligheter som chef att fördela löneökningar efter den som presterar bäst. Löne-boxar gör att duktiga medarbetare nästintill står still i lön eftersom de ligger för högt. Underpresterande personer får ibland bara 100-lappar lägre löneförhöjning än den som sliter mest.
  • Inlåsningar av tjänstepension som inte är flyttbar, så har det iaf varit för mig.
3 gillningar