Kombinera Ap7 aktiefond med Såfa?!

En late bloomer på 59 år här… :sweat_smile: Har tyvärr först senare i livet fått koll på pensionen, olika val mm. Jobbar inom kommunal sektor sedan ca 10 år med lön på lite över 62 000 nu men det är först de senaste 10-15 åren jag fått bra lön, så planerar att jobba så länge jag kan då jag faktiskt även trivs med mitt arbete som är fritt, självständigt o intellektuellt stimulerande. Får ju ta igen ett antal år med universitetsstudier, föräldraledighet o sämre lön/tjänstepension. Jobbade före detta statligt ett antal år, privat, samt körde eget ett mkt kort tag. Har gjort så bra ”val” jag kan med både nuvarande o tidigare tjänstepensioner, har nu generationsfond hos AMF, dit jag även flyttat tidigare valbara/flyttbara tjänstepensioner. Tagit bort efterlevandeskydd där det går. Då jag jobbat kommunalt eller statligt under mina bästa löneår, ligger en del tjänstepensioner i Kåpan eller KPA i trad, o dessa går inte att flytta. Jag har idag Ap7Såfa i mitt premiepensionsval med en snittad avkastning på 11.4% o en samlad premiepensionsdel på 1 021 336 kr, så ska väl vara relativt nöjd. Men min fundering är om jag skulle lägga in lite mer Ap7Aktiefond till min Såfa för att ”jämna ut/komma ikapp” att jag har en del gamla tjänstepensioner i trad, samt att jag planerar att jobba längre, förhoppningsvis till 68-69 om jag kan?! Prognosen vid en pensionering vid 69 ser hyfsad ut, men såklart vet jag att det är just en prognos…

1 gillning

Du kan ju välja bort Såfa och istället välja Ap7-aktiefond och AP7-räntefond och själv välja vilken fördelning mellan dessa du vill ha. Om du vill ha högre total aktieexponering så lägg bara mer i aktiefonden och mindre i räntefonden, och tvärtom :slight_smile:

Om du har en lägre total aktieexponering (sammanlagt all pension och privatspar) så kan det ju absolut vara något att fundera på :slight_smile:

4 gillningar

AP7 har också några blandfonder som kan vara intressanta:

• AP7 Offensiv 75/25.
  • AP7 Balanserad 50/50.
  • AP7 Försiktig 33/67.
3 gillningar

Tack för tips

1 gillning

Tack, ska kolla alternativen

1 gillning

Ja det ska du vara, nöjd alltså. Detta är bra och det är ju bra mkt högre än ett långsiktigt genomsnitt på börsen som ju är nånstans mellan 7 & 8.
Du kanske haft högre risk (volatilitet) tidigare i din PPM och haft en del tur, t.ex. lyckats tajma marknaden.

1 gillning

Jag har nog haft lite ”tur”… Hade initialt egna val: Carnegie Rysslandsfond A, UBS (Lux) Equity Fund -Health Care P-acc, Swedbank Robur Ny Teknik, Carnegie Gorilla och Swedbank Robur Skogsfond. Sålde/bytade till Ap7Såfa 2012/2013 så hade några goda år där i början som nog la grunden.

Nu är frågan hur jag förvaltar o ökar mitt PPM som ju verkar vara jämförelsevis högt, 1 021 336 kr. Som sagt funderar jag på att lägga in lite mer rena aktier från Ap7 aktiefonden då jag beräknar att ha ca 10 till jag går i pension. Men hur skyddar jag mina PPM om börsen går ner? Ska jag bara sitta still i båten eller som vissa verkar göra; tillfälligt lägga över i räntor om det dippar rejält på börsen?

Några tankar @JFB, @Monica och @janbolmeson

Det där med att tajma marknader är ju svårt… Sålänge man har tiden på sin sida så brukar det löna sig bättre att bara ha is i magen och sitta still i båten.

Sen även om du går i pension om 10 år så är ju egentligen sparhorisonten längre än så, eftersom uttagen från ppm kommer ske under en lång tid. Alla pengar tas ju inte ut dagen du går i pension.

Visst är det så Mattias. Det är ju en ”glidepath” före pensionen att tänka på men även hur pengarna ska förvaltas under pensionen och själva uttaget

1 gillning

Tänk på att inte blanda ihop real och nominell avkastning. 10% och ibland mer är helt normalt för nominell avkastning.

1 gillning

Tycker ni man ska låta det vara med 100% AP7 SÅFA när man är 30 är gammal eller ska man lägga till och blanda kanske med Swedbank robur teechnolgy? Vad tycker ni?

1 gillning

AP7 Såfa och utloggat läge.

2 gillningar

Yeah jag har aldrig rört något i pensionsmyndighetens hemsida tror låter det också vara i Ap7 såfa :smiley:

3 gillningar

52 år så hälften i AP7 Aktiefond och hälften i Robur Tech. Har iofs haft tur sen 2016-17 när jag började titta på PPM så jag har ganska bra peng på båda hälfterna och låter AP7 ligga och håller koll och flyttar runt den andra hälften som lekhink.

1 gillning