Komma runt maxbeloppet för ränteavdrag

Deklarationsdags snart. Maxbeloppet för fullt (30%) ränteavdrag är som bekant 100.000 kr/person i underskott. Däröver är avdraget bara 21%.

Både jag och frugan har närmare 200.000 kr/var i underskott (inkl. ränteintäkter och utdelningar) för 2024. Det är så klart ett rejält bolån som i kombination med hög räntor stora delar av förre året ledde till detta. Eftersom både jag och frugan ligger rejält över maxbeloppen finns inget att hämta av att vi fördelar kostnaderna annorlunda mellan oss.

Finns det andra tricks i boken? Jag tänker fritt här, t.ex.

1. Låna ut pengar till minderåriga barn till någon slags marknadsmässig ränta. Då får jag en ränteintäkt (som minskar mitt underskott), barnen får ett underskott (som dock ligger inom maxbeloppen). Man kan skriva revers i efterhand och backdatera. Men frågan är om barn ens får göra avdrag för räntor?

2. Någon slags swappning mellan åren. Ponera något slags ränteswap fast-till-rörlig som gör att jag får in ränteintäkt för 2024 mot en ränteutgift nu i 2025 (när räntorna gått ner så pass att maxbeloppen inte längre är något problem). För kreativt för Skatteverket?

3. Andra idéer?

Ledsen att regna på paraden, men ett väldigt bra sätt är att betala de skatter man är skyldig farbror staten. Alternativt amortera ner lånet så slipper ni huvudbryt framöver.

7 gillningar

Ska man märka ord finns inte något maxbelopp för ränteavdrag, däremot finns det ett maxbelopp för 30% skattereduktion när man även efter fullt avdrag av räntor inom inkomstslaget kapital har ett underskott av kapital kvar.

En skattereduktion förutsätter förstås att det finns skatt att reducera. Betalar dina barn så mycket skatt?

Trick nummer 1 ser jag som solklart olagligt. En transaktion inom familjen som har som enda syfte att reducera skatt är skatteflykt enligt generalklausulen.

Trick nummer 2 förstår jag inte riktigt. En swap behöver ju genomföras på marknadsmässigt vis och du kan inte på förhand förutspå om/när vinster och förluster kommer uppstå. Om du skulle fejka ett bakdaterat swap-avtal med någon för att sänka skatten lär det också vara tydligt olagligt.

1 gillning

Man kan sälja av värdepapper med vinst från AF-konto, så kan man kvitta inkomsten från kapital mot utgifterna.

Oklart för mig om det lönar sig, eller om det är en noll-transaktion.

Det lönar sig. Det gör ju att överskottet av kapital minskar underskottet, vilket i sin tur kan likställas med att det underskott man inte längre har, blir värt 30% i avdrag i stället för 21%.

Kan ju komplettera med det självklara, det skulle gjorts innan årsskiftet…

Man får inte låna pengar om man är under 18 år så den idén går bort. Det blev olagligt för ett decennium sedan på grund av att föräldrar tog lån i barnens namn som de sedan inte betalade, så stod barnen där med betalningsanmärkningar och skulder innaan de ens var myndiga. I samma veva blev det olagligt för barn att äga personbil eftersom elaka föräldrar drog på sig parkeringsböter i barnens namn.

Ni får era 102 000 kr i minskad skatt och vill undersöka om ni kan höja summan till 120 000 på något sätt. Ni har maximalt avdrag, men undrar – kan ni få ännu mer?

Du pratar om blancolån till närstående. Men eftersom barnen inte har betalat några räntor och inte har någon lön att dra av från, så kommer det inte funka varken i denna deklaration eller kommande. Dessutom är det redan beslutat att blancolån inte kommer kunna vara avdragsgilla.

Men ibland finns det sätt att öka sina kapitalintäkter. Då kvittas räntekostnader mot kapitalintäkter och skatteeffekten blir 30%, lika bra som ränteavdraget. Om ni till exempel arbetar i egen firma så kan ni kanske ta en högre utdelning istället för lön? Sälja värdepapper i depå med vinst?

Ett annat sätt att gå runt det vore att ingå månggifte utomlands och få detta erkänt av svenska myndigheter, som många andra redan gjort. Så länge den andra och tredje hustrun kostar mindre än 1 500 kr totalt i månaden i omkostnader så går ni ju totalt plus på sikt.