Så är det ju definitivt. Jag har dock varit av åsikt att varje gång jag köper ny bostad så ska den va belånad till 85% och det ska vara 5.5x min årsinkomst (Som den senaste jag köpte), vilket är så mycket banken går med på. Sen behöver ju inte detta nödvändigtsvis betyda att detta är alla mina pengar. Jag har såklart kapital på andra ställen än i bostaden också.
Men genom att göra så får jag ett tag på vad bostaden får kosta och således ett tak på risken jag exponerar mot bostadsmarknaden gentemot hela min ekonomi.
Istället för att stoppa in ca 600k kontakt hade jag kunnat stoppa in säg 2 miljoner, men jag hade fortfarande lånat 5.5x min årsinkomst, och således köpt någonting som är 1.4 milj dyrare. Större exponering av totala ekonomin mot bostadsmarknaden, vilket jag vill undvika.
Iom jag är egen tar jag ut lön till skattetaket. Förut när jag var anställd så var min mentala gräns 4.5x årslön, som många banker har som tak, även fast det fanns banker som var villiga att låna ut upp till 5.5x.
Detta betyder i mitt fall att jag kommer alltid vara “överbelånad” enligt många, men samtidigt kan jag plocka ut 250k/år i utdelning utöver lönen vilket gör mina marginaler väldigt mycket högre än någon som “bara” har 50k/månad i lön och är maxbelånad.
Men har man en lön till skattetaket och lånar 5.5x sin årslön = 85% så har man väldigt goda marginaler i sin ekonomi ändå, även med en lite högre ränta. Jag lever generellt ganska slösaktigt men har inte haft några som helst problem med min lön att amortera 12000/månad och betala en ränta på ~7000/månad (3.45%) + en avgift till föreningen på ~2900 + Elräkning 100kr/månad.
Skulle räntan gå upp till 7% justerar jag ner min amortering bara.
Jag tänker att oavsett lön, sålänge man förhåller sig till % av lön etc så bör det vara nästintill samma. Enda undantaget här är ju avgift till eventuell förening som blir en procentuellt högre andel av ens lön.
Men lån och amortering kommer vara procentuellt lika stor som för mig.
Det här är omtalat här på forumet i flera andra trådar, och att köpa solceller kontant väl det absolut sämsta alternativet långsiktigt, så det skulle jag aldrig göra i min sits just nu (Även om jag bodde i hus). Jag kan ju dock köpa att detta förändras när man blir äldre, särskilt om man börjar närma sig pension eller helt enkelt tänker sluta jobba och vill ha ner utgifterna varje månad. Det är ju en säker investering med garanterad avkastning, om än lite lägre än börsen generellt sett.
Min förening installerade solceller förra året, även fast det fanns pengar till det så var det ju en självklarhet att föreningen lånade pengar till det.