Håller med. Det är inte helt uppenbart varför det skulle missbrukas. Men det beror också på vad man anser vara missbruk, och läser man hela tråden finns det olika åsikter om det. En lång och brusig diskussion utan klar konsensus.
Eftersom det inte är möjligt att fritt använda pengar som sparas på barnens konton förstår jag inte vad ”missbruket” skulle gå ut på.
I en del andra länder är långsiktigt sparande skattegynnat, ungefär som IPS i Sverige tidigare var. Det finns ju en logik i att lägga upp det så. Däremot finns det ingen anledning att skattebefria sparkonton eller spekulation.
4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
För att föräldrar ändå de facto når pengarna innan barnet är myndigt kanske? Sven och Svea Svensson i Svensköp har nog inte järnkoll på reglerna när de är sugna på att ta ut och lägga nytt trädäck vid sommarstugan.
p.s. Inte ditt fel, men jag petar in det i samma inlägg: Vad sjukt tröttsamt det är med återuppväckta gamla trådar med svar som redan givits flera gånger tidigare i tråden.
Om det i realiteten blir vanligt så lär det märkas. Jag skulle inte bli förvånad om bankerna i slutänden låser uttagsfunktionen. Det vore naturligtvis helt i sin ordning.
Precis. Eller att de anger i reglerverket att för ISK-konton som föräldrar har skapat till sina barn och där man vill utnyttja skattefriheten, så är de låsta för uttag tills ägarskapet övergått till barnet vid 18-års ålder. Då gäller det överallt.
Inte så konstigt att tråden blir återuppväckt i det här fallet dock, eftersom beslutet gällande skattefrihet för ISK-konton fattades för några dagar sedan. Så det har varit högaktuellt i media och fångat folks intresse. Tidigare diskussioner i den här tråden var när det var på utrednings/spekulations-stadiet.
Sen vad det gäller “svaren” som givits i tråden, så är det ju inte så att det råder konsensus. Ämnet är fortfarande öppet för diskussion, tex gällande farhågor om eventuellt “missbruk” och hur det kan lösas.
Visst. Det finns också en ny tråd.
Jag menar svaren på frågor som redan besvarats för ett halvår sedan.
Problemet blir nog som värstom nåt pr när föräldrar blir straffade för att de tar ut pengar från barnens för deras egna behov.
Sen efter några Svensson åker dit och lite rubriker på kvällspressen lär det lugna ner sig.
Undra om barnen kommer bli omhändertagen då föräldrarna de fakto inte har barnets bästa för ögonen ![]()
Det finns t.o.m. flera nya trådar… ![]()
Men oftast brukar väl forumpolicyn vara att man ska fortsätta diskussionen i befintliga trådar om sådana existerar för ett ämne, istället för att skapa nya?
(Såvida det tex inte finns anledning att diskutera ett ämne från olika vinklar i olika trådar.)