Jag jobbar idag för en myndighet och har fått en tillfällig tjänst utomlands under fyra år, med start nästa sommar. Min partner kommer att flytta med utan att behöva jobba, och vi kommer få boendet betalt på plats, inklusive några hemresor per år. Jag och min partner äger i dag varsin lägenhet i olika städer (vi pendlar) och är överens om att behålla hennes lägenhet för att vara i när vi är hemma i Sverige. Men här kommer problemet: Hon vill sälja min lägenhet nu pga oro för prisfall och räntehöjningar, medan jag kan tänka mig att behålla den och hyra ut under ett par år. Att väga in är att vi kommer behöva köpa bil på plats och kontanter till detta. Tanken är att vi ska sälja allt och köpa något gemensamt när vi flyttar hem 2027.
Hur hade ni gjort i detta läge? Sälja så fort som möjligt eller behålla? Behålla båda, ena eller kanske ingen? Kommer bostadspriserna vara högre eller lägre om fyra år?
Passar även på att smyga in en bonusfråga. Vad mer får jag/vi inte göra för missar under de fyra åren utomlands? Lön och skatt kommer räknas i Sverige till svensk bank, om det har någon betydelse.
Behålla båda och hyra ut såklart. Förstår inte ens att du ser sälja som ett alternativ
Räknat på att bägge lägenheterna är någonlunda attraktiva, beroende på storlek så bör ni ju göra någonstans mellan 300k och 600k i vinst på 4 år på att hyra ut bägge.
Inget att fundera på, njut av traktamentet och ha det gött
Spelar ingen som helst roll hur bostadspriserna ser ut om 4 år, för ni kommer sälja och köpa i samma marknad. Skillnaden är på dom flera hundratusen ni missar i intäkt på att inte hyra ut lägenheterna under tiden.
Håller med föregående skribent. Sälj inget och hyr ut. Vi gjorde en sådan resa för något år sedan och det gav väldigt bra klirr i kassan. Perfekt att sätta in direkt på fonder/Lysa i 4 år.
Sen är det fint att du får pension, lön etc i Sverige, då förlorar ni inte så mkt på det. Annars hade ett tips vara att lägga undan extra pengar.
Sista tipset är att det kommer eventuellt vara tufft ett par månader med omställningen. Fanns i princip ingen expat vi hade omkring oss som inte hade det lite motigt, speciellt i början. Så ställ in er på det, försök låta bli att jmf Sverige med nya landet och försök att njuta i nuet istället.
Men främst - stort grattis till ett skoj äventyr som ni kommer ha med er som minne resten av livet! Kör hårt!
Tusen tack för input! Som jag ser det finns det ett värde i att behålla en relation lycklig. Sen, vilken summa det är värt kan en bara komma fram till personligen. Och att det är oerhört svårt att sia om framtiden, om det lönar sig att sälja ”nu” eller sen.
Följdfråga: anta att en lägenhet säljs, hur bör jag bäst göra med pengarna som kommer? Köpa in sig i den andra lägenheten? Sätta in allt på lysa?
Det kan vara svårt att släppa en bostad känslomässigt, men om man klarar det är det skönt att slippa oron av vad som händer när man hyr ut. Kan bli mycket jobb av det. Och då blir det svårt att ge det nya landet en chans om ni i tankarna måste lösa olika små eller stora problem.
Om ekonomin går bra under de fyra åren tror jag ni tjänar bättre på att investera pengarna på börsen. Går ekonomin dåligt i fyra år kan ni köpa ny bostad billigare om fyra år.