Hej allihopa, jag vet att Jan pratat om att bara pension duger för de flesta och att man inte BEHÖVER spara pengar separat till pensionen egentligen - hursomhelst läser jag hela tiden att ”pensionssystemet kommer kollapsa långt innan vi hinner gå i pension”, ”systemet kommer aldrig hålla”, ”spara själv eller dö fattig”
Stämmer detta? Jag är helt ointresserad av hur systemet fungerar ska jag erkänna men är ruskigt intresserad av att få pension. Ska jag vara orolig? Är pensionssystemet eller luftslott som kommer kollapsa?
Med vänlig hälsning,
En orolig 26 åring inför framtiden
Var inte orolig. Alla system kan och kommer att kollapsa även vårat pensionssystem. Men att vara orolig för det ändrar inget.
Spara lite extra bara så kommer det förmodligen gå bra. Ingen vet framtiden och alltid klokt att avsätta lite medel från idag till eventuella problem imorgon
Jupp. Det kommer inte kunna betala ut och det kommer bli meningslöst pga inflationen. Kan inte heller utgå från att det blir särskilt stor procentuell ökning av kapitalet (ränta på ränta effekten kan i praktiken utebli). Att som ung idag förlita sig på att pensionen kommer finnas är dumt.
Nu utgör inte dessa två svar såklart verkligheten möjligtvis men jag tänker på detta de gånger @janbolmeson pratar om pensionen - att det inte kanske kommer räcka med bara pension när det väl är dags för mig och att Jans ord om detta kanske bara fungerar om man är 50+?
Framtiden ägs av er som är så unga. Den värld du bygger, och hur du och din generation uppfostrar era barn.
Jag känner inte så många i din generation. Men av de jag haft kontakt med så tycker jag det känns hoppfullt.
Bara en sån sak som att du registrerat dig här på forumet och ställer frågan visar ju att du bryr dig. Den absolut övervägande majoriteten 60-70 & 80-talister tänkte nog inte ens tanken i din ålder
Men det skadar ju inte att du tar det säkra före det osäkra och för lite egna investeringar.
Fast jag tror det är viktigt att du tar råd från oss som är några generationer äldre än dig med ett visst mått av salt. Det kan nämligen vara så att det livet jag som 40-50 åring lever idag, har mer gemensamt med det liv en 40-åring levde på romartiden, än det liv du kommer leva när du är 50 år.
Jag har för mig att någon pensionsexpert eller politiker har sagt till Jan i en intervju att “Du behöver inte vara orolig att det inte finns pengar i pensionen, du kan veta att det inte finns det”…
En viktig sak man behöver ha klart för sig. Är att dagens pensionärers statliga pension betalas av dagens skattebetalare. Pensionen är en överenskommelse mellan olika generationer. Det är alltså inte så att man satt av skattepengar från tidigare generationer till deras pensioner. Det är vi som arbetar och betalar skatt idag som betalar. Undantaget PPM men vad hindrar framtida politiker från att fördela om dessa pengar…
Alltså behöver Sverige gå bra när du själv blir pensionär. Gör det inte det lär vi inte få några bra pensioner. Iallafall inte från staten. Privat pensionssparande och tjänstepension är nog en väldigt bra ide.
Förnärvarande ser jag de låga födelsetalen som ett framtida problem. En mindre arbetsför befolkning ska ta hand om fler äldre.
Fler intressanta saker här! Låga barnafödandet kan jag besvara från egen erfarenhet då jag och min sambo vill ha barn men den ekonomin existerar inte. Nu pluggar vi båda för att desperat försöka ha råd.
Är det inte konstigt att pensionen som staten betalar ut inte är sparad? Jag tycker det låter märkligt att man tar från befintliga generationen för att ge till den äldre?
Vi som bor i Sverige har ju flera penssionssystem: sparande i bostad, premiepension, inkomstpension, tjänstepension, ips, isk osv. Jag vill sprida risken så jag att jag klarar mig även om en skulle falla.
Bingo. Det ÄR konstigt. Välfärdsstaten är lite av ett relativt nytt engångsexperiment. Om det är hållbart i längden, ja det får du leva och se. Ju mer de tar kontroll över, desto större blir din regimrisk.
Från början var det väl staten som började betala ut pension. Så systemet har alltid varit i “skuld”. Pensionssystemet har även gjorts om under åren. Får se hur länge dagens system varar. Ska säga med att det finns buffertar i form av AP-fonderna.
Jag tror pension kommer finnas men räknar med att den blir inkomstbeprövad. Dvs har du 3mnkr i globalfonder får du använda upp detta själv innan du kan ta ut egen.
Sen blir det såklart svårt att göra en sån ändring eftersom man då kan ge till sina barn etc
PPM tror jag blir det som omfördelas först. Sen tjänstepension. Sist allmän pension.
Som motvikt till de mer pessimistiska svaren tycker jag det finns andra saker som är viktigare att oroa sig för än pensionssystemet.
Givet de olika delarna i det svenska pensionssystemet, inklusive konstruktionen med den omtalade bromsen, är det betydligt robustare än många andra länders.
Däremot är det definitivt bra att kolla att dina arbetsgivare nu och i framtiden har kollektivavtal - eller bra tjänstepensionslösningar om de inte har det.
Som många påpekat så är det omöjligt att spå framtiden och kanske också onödigt att grotta sig allt för mycket i domedagsromantik.
Men, demografin är onekligen en stor faktor i pensionen i och med att det är den arbetsföra generationen som betalar pensionerna för de som slutat arbeta. Tittar man på SCBs prognos för befolkningsutvecklingen så kommer förhållandet mellan arbetsföra och pensionerade att gå från 2,7 idag till 1,9 2070. Min personliga gissning, baserat på hastigheten och de faktorer som driver minskat barnafödande, är att förhållandet kommer att vara ännu lägre. Hittills har vi kompenserat med effektivitetsförbättringar, och med AI och robotik på frammarsch så kanske formen på befolkningspyramiden spelar mindre roll, vem vet.
Om jag får gissa så kommer inte det allmänna pensionssystemet att kollapsa.
Däremot kan det bli underfinansierat med nuvarande modell när andelen arbetande blir mindre i relation till andelen äldre. Dvs. färre betalar in men fler ska få ut pengar, ersättningen från allmän pension kan då sänkas en del.
Detta vet alla redan om och fack och arbetsgivare har drivit upp tjänstepensionerna mycket på senare tid, vilket säkert kommer att fortsätta.
+6% tjänstepensionsavsättning på bruttolönen i många kollektivavtal för lägre lönenivåer och +30% på den högre delen av bruttolönen.
Det fonderade pensionssparandet via främst tjänstepension men även privat sparande kommer att få en större roll.
För många kommer det nog att bli mer betydande än den allmänna pensionen.
Eftersom det fonderade sparandet är kopplat direkt till dig som person spelar det ingen roll hur mycket andra betalar in, det bygger bara på vad du själv har tjänat in genom eget arbete och avkastningen på sparandet.
Bortsett om staten börjar beskatta detta hårdare i framtiden men eftersom alla har det kanske det inte skulle bli så populärt.
Dvs. om man ser till att ha kollektivavtalad tjänstepension eller motsvarande, driver upp sin lön så gott det går och pensionssparar åtminstone lite privat på t.ex. ISK så kommer man att få en fin pension, tror jag.
Utan att vara expert känner jag att det skulle vara bra om vi gradvis gick över till mer fonderat pensionssparande kopplat till individen istället för det mer direkta transfereringssystem vi har nu.
Som tur är verkar det ju vara det som sker, även om det inte är i statlig regi utan via kollektivavtalen.
Världen kanske då har ett problem men vi i Sverige skulle plocka hem vinsterna från t.ex. globala indexfonder hit och använda dem för pensionen istället för att belasta yngre generationer i Sverige med högt skattetryck som ändå ger låg pension för de som tar emot det.
Tänker du ökad tjänstepension eller pensionsavgift via arbetsgivaravgifterna?
Gissar att du menar ökad tjänstepension. Den förhandladas mellan arbetsgivaren och facket. I så fall behöver vi förmodligen avstå löneökningar för att få mer tjänstepension. Finns ingen gratis lunch!
Som systemet ser ut idag går 16% till inkomstpensionen och 2.5% till PPM. Tänker du att man omfördelar så att t.ex. 15% går till inkomstpension och 3.5% till PPM. I så fall får dagens pensionärer lägre inkomstpension… fick jag välja skulle jag ta mer PPM. Men svårgenomförbart i praktiken.
Det bäste vore om Sverige går bra så att skatteintäkterna ökar. Det går ju att höja avgifterna och låta den arbetsföra befolkningen betala mer. Eller så får man sänka pensionenerna. Så om alla istället bildar familjer och skaffar 2 - 3 barn som kommer i arbete!
Ursäkta om jag ställer en dum-i-huvudet-fråga här, men “pensionssystemet” som åsyftas här är väl den allmänna pensionen? Om våra tjänstepensioner inte kommer hålla så har vi ett större problem…
Om pensionssystemet ”kollapsar”, så har troligen samhället i stort så stora problem att inte ens en stor pengahög gör marginell nytta.
Tror jag den kommer kollapsa? Nej!
Även om vissa av våra politiker och system kunde varit smartare och bättre, så gissar jag att förändringar kommer genomföras vid behov. Innan miljontals av generation Z och senare generationer blir hemlösa och svälter, så kommer högst troligt reformer genomföras. Mest rimligt är väl att avsättningen ökas.
Så om man har turen att leva till 69, så bör det löst sig.
Är man ändå extremt orolig att det inte kommer finnas pensionspengar när det är dags att sluta jobba?
Ena alternativet är att spara ihop till 25-30 års årsutgifter.
Eller prata med någon om ens oro. (Utanför forumet.)
Eller grotta ner sig med likasinnade på domedagsforum.
Om den teknologiska utvecklingen fortsätter ungerfär i samma exponentiella takt som den gjort hittills så tror jag inte 26 åringar behöver jobba så stor del av sina liv. Det kommer kanske inte finnas några behov eller tillräckligt många jobb för vanliga människor. Då blir det en svårare politisk fråga vad som händer med vanliga människors privata ekonomier