Det kan ju absolut reformeras men att rakt av begå stöld av pengarna har jag svårt att tro kommer inträffa.
Det är ju pengar som finns till skillnad från den allmänna pensionen där man mer hoppas att pengarna ska finnas när de behövs.
Sant, och det kan man ju faktiskt säga gäller redan idag.
Många skulle kunna jobba deltid om de inte hela tiden höjde sin konsumtion och levnadsstandard.
Varför tror du det? Om man tar som exempel när Rysslands pensionssystem kollapsade efter Sovjetunionens fall så var det så att den som hade ett eget inflationsskyddat sparande hade en stor nytta av detta. Om inte annat så kan pengahögen användas till att byta samhälle.
Om en stor del av befolkning ställs utan inkomst, så får troligen butiker, hyresvärdar, kommuner och staten kollapsade inkomster. Med konkurser, områden utan butiker, borttagen samhällsservice och svårare att få vettig vård som följd.
Självklart kan det hända, mycket kan hända på 45 år, på gott och ont.
Mina gissningar om framtiden är ingen vetenskap och detsamma gäller för allas siande om hur det kommer se ut kring 2070.
Bästa är att själv försöka förbättra det man kan och inte oroa sig för mycket för det man inte kan påverka.
Kan lova att det kommer komma annan på livets gång innan pension som man aldrig oroat sig för och måste hantera.
Så en buffert är alltid bra!
Varför skulle det försvinna vi betalar ju in hur mycket som helst varje månad.
Ska det bara slängas i ett svart hål eller vadå.
Det skulle behövas mer pengar redan idag. Men svår nöt att knäcka. Företagen betalar redan idag drygt 30% i arbetsgivaravgifter varav drygt 10% går till pensioner. Det kommer inte bli bättre om de här låga födelsetalen håller i sig.
Jag tycker att det verkar vara lite väl pessimistisk ton i den här tråden, vi har just nu ett överskott i pensionssystemet och vi har en väldigt låg statsskuld i förhållande till flera andra länder… Sen är det självklart bra att spara själv och se till att man har tillräckligt. Men att pensionen skulle försvinna helt när vi har produktivitetsökningar och ett system i balans idag tycker jag snarare är alarmism.
just nu…
Förväntar mig inte en krona av pensionen förrän jag har visat att jag spenderat varenda sparad peng, sålt huset och gått i personlig konkurs. Och eventuellt sålt ena njuren.
Att ta ansvar och spara för sin egen framtid kommer absolut att straffa sig, det är jag helt säker på.
Tycker motsatt att folk är i allmänt för positiva. Är du medelålders idag är 75+ pensionålder garanterat.
Om du inte är politiker… då har du gåsleverpastejslunch och fallskärm.
Om jag var 26 i dag hade jag sparat till boende och bil men inte till pension.
Om pensionsåldern höjs till 70 vilket är högst troligt om max 20 år kommer du att gå i pension år 2068. Vid det laget, med den AI-utveckling som vi har i dag, tror jag (förutsatt att vi överlever AI) att vi får ett postekonomiskt samhälle där du har din personliga AI med assistenter som fixar allt du vill ha. Alternativt har vi åtminstone en generös basinkomst som är betydligt högre än dagens pensioner.
Om utvecklingen inte verkar gå i den här riktningen om 10 år kan du överväga ett pensionssparande.
Köp Bitcoin i stället, det är mycket roligare
Faran är ju inte akut utan ett långsiktigt problem. Tror ingen menar att pensionen försvinner helt.
Man kan väl hoppas. Osäkert hur det här slutar. Än så länge går det väl så där med självkörande bilar i praktiken. AI inläsningen i Västra Götalands regionens nya millennium system hoppar över ord och funkar väl så där. Diverse kundtjänst AI blir jag tokig på! Och skulle vi få robotar som ersätter olika arbeten. Gäller det ju att de som blir ersätta hittar/skapar nya arbeten. Skapar värde för andra.
Jag pensionssparar nog först och slutar när framtiden känns mer lovande!
Helt normalt att vara orolig inför framtiden. Det har alla generationer varit. För min generation var det följande kriser / hot
- Omedelbart hot om globalt kärnvapenkrig och krig i Sverige (förvisso aktualiserat igen). Tex Sovjetisk atomubåt på grund i Blekinge skärgård 1982
- Bostads och finanskrisen tidigt 1990tal där Sverige var i det närmaste bankrutt, väldigt hög arbetslöshet och skyhöga räntor
- IT hype och gigantisk börskrasch år 2000 följt av ”war on terror” ett antal år därefter
- Finanskrisen 2008-9 med återigen enorm börskrasch och hela finansiella systemet var hotat
- Pandemi med global nerstängning
- Nu krig i Europa och tullat som hotar att sänka globala handeln
Under denna perioden har inkomstpensionen räknats upp enligt löneutvecklingen i Sveriges med cirka 3% om året i snitt enligt mina beräkningar för mig själv. Det är cirka 16% av din lön som går in i detta systemet och är hyfsat inflationsskyddat i min mening
Likaså har PPM som är cirka 2,5% av din lön samt tjänstepension typiskt 4,5-6% av din lön gått in i fondsparande som haft remarkabel utveckling för de allra flesta
Parallellt med detta så har inkomstpensionen byggt upp reserver på 1400 miljarder kronor för att hantera svårare tider.
Svenska statsskulden har betats av sedan 90tals krisen ner till runt 30% av BNP. En av de lägsta i Europa och en nivå som de flesta utvecklade ekonomier globalt hade dödat för att ha inkl USA och Japan.
… trots alla kriser
Så visst kan man vara orolig för framtiden. Det är helt normalt. Men samtidigt blir det sällan varken så dåligt eller så bra som vi kan gissa oss till.
På det hela taget känns svenska systemet rätt robust med både en del kopplat till svenska löner (inkomstpension) och en del kopplat till börsen (PPM och TJP). Andra länder kommer till Sverige för att studera vårt system så något bra måste det vara, eller ja åtminstone mindre dåligt.
Känner man sig orolig så kan man ju komplettera med 5-10% av lönen i ett eget långsiktigt sparande på ISK för att säkra sitt leverne på ålderns höst. Mer än så tror jag inte behövs så länge man är frisk och kan jobba med något vettigt till pensionsåldern, som kanske kan ha krupit uppemot 70 år om medellivslängden för din generation skulle förväntas dra iväg till 95 år. Cirka 25 år i pension verkar vara vad många system siktar på är rimligt.
Hoppas det kanske gav ett perspektiv?
Detta är ju spännande. Det jag hittills tar med mig är egentligen två punkter:
-
Spara lite själv men inte särskilt mycket (till pension)
-
Allt grundar sig i att det föds för få barn i Sverige men absolut INGEN bryr sig och vill ändra något som kan påverka det? Kanske är orealistisk men hade jag vetat att ekonomin att leva en ”medelklassliv” i Sverige var lovat och att jag kunde flytta till villa innan jag fyller 50-60 år så hade vi redan nu haft barn men rädslan av att inte ha råd går över viljan att ha barn
Tack för så mycket olika tankesätt och det känns faktiskt lite bättre trots att jag fortfarande är lite orolig
Vad tänkte du dig skulle hända då i framtiden? Att alla pensionärer som inte har en massa pengar sparade skulle hamna på gatan? Har vi ett samhälle där man låter detta ske så har vi större problem än just pensionen.
Sedan mitten av 70-talet har jag fått höra att allt ska kollapsa. Allt ska bli sämre. Precis allt. Framtiden är mörk. Trots det har det bara blivit bättre. Oerhört mycket bättre.
En sak som var helt “säkert” var att om inte antal människor på jorden reduceras kommer kollapsen. Nu reduceras antalet och slutsatsen är att pga detta kommer allt att kollapsa.
Det gäller att se till att alla som bor i Sverige faktiskt arbetar och bidrar också
Det gäller ju typ hela världen förutom typ Bangladesh och många länder i Afrika.
Nyckeln i spådomen tänker jag ligger i om produktivitetsökningar kommer att kunna matcha nedgången i arbetande befolkning kontra pensionärer.
Det spelar liksom ingen roll om du har sparat pengar om det inte finns någon att anlita för pengarna…
Varför skulle det kollapsa?
Det gamla ATP systemet avvecklades 2002 för det pekade på kollaps. Det tog inte hänsyn till demografiska skiften.
När man snackar låga födelsetal behöver man komma ihåg att man kan ha hög invandring för att motverka negativa effekter av det.
Nejdå. Du kan låna pengar från mitt snabblåneföretag med ockerräntor, vi tar bara njuren i pant.
Det här är nog en av anledningarna till de låga födelsetalen. Tufft för många unga att skaffa en lämplig bostad. Har varit i dina skor och känt som dig. Men det löste sig. Villan, barnen, jobbet är på plats. Men det var inte utan ansträngning!
Du skrev att ni båda utbildar er. Så förhoppningsvis löser dig sig för er med. Du verkar medveten och ha koll på läget. Så jag tror inte du är den som kommer få problem med pensionen.
Värre för den som haft låg lön och inte kunnat spara. Redan idag är garantipension 10712 för ogifta och 11849 för gifta. Medan många som tjänat bra med villa lever väldigt bra liv som pensionärer.
Men jag skulle inte räkna med så stor pension från staten om de låga födelsetalen håller i sig.
Men en bebis kräver ingen villa och ingen volvo heller.
Det finns mycket som kan hända ett barn, men att växa upp i liten lägenhet utan bil är inte ett av de stora problemen.
Låt inte rädsla begränsa er
Mvh Kroken