Kommer pensionssystemet kollapsa tills jag ska gå i pension?

Jag har fattat det som att p-pillret inte slog över hela världen samtidigt. Skiljer ganska många år mellan olika länder på när det började användas i stor skala. Det gör dock inte den demografiska nedgången som börja 1966-1969 om jag inte mins fel. Och hela världen går i samma takt nedåt. Som jag förstår det är de ingen som vet vad det beror på. Och alla inspel är lösa åsikter då det saknas en modell som beskriver det.

Sen är det väl som du är inne på. Nästan hela nedgången förklaras av att tonårsgraviditeter inte existerar mer i princip

2 gillningar

Inget som vet men kom ihåg att staten anser sig äga dig. Om vi hamnar i krig tex får du inte lämna landet byta jobb eller vägra att arbeta. Detta för att landet står inför en existentiell kris som gör att de anser sig kunna ta dina rättigheter ifrån dig.

Du tror inte att staten kommer börja anse att de låga födandet av barn är av samma grad? Och att ovanstående lagstiftning är tillämpbart i andra områden? :slight_smile:

4 gillningar

Nej. Jag är helt övertygad om att de hellre höjer avsättningen.

Sen äger inte staten någon, man kan krigsvägra och sitta av tiden i fängelse i stället.

Med medborgarskap kommer både privilegier och ansvar.

3 gillningar

Hittils går det väl så där med att höja avgifterna. Idag alltså! Så med en omvänd befolkningspyramid blir det nog inte enklare. Så det verkar inte superenkelt.

Det är helt frivilligt att delta i diskussionen! :slightly_smiling_face:

Tyskland har ett intressant system. Det är progressiv skatt 14%-42%.

Sedan tillkommer sociala försäkringar (upp till ett maxtak) som:

• sjukförsäkring 7,3%
  • pensionsförsäkring 9,3%
  • arbetslöshetförsäkring 1,3% (tvång i Tysklad med det)
  • vårdförsäkring 1.7% (ålderdom eller långtidssjukvård)

Den sistnämnda är intressent med att antalet barn under 25 år ger rabatt på avgiften.
Inget barn ger +0,6%.
Ett barn ingen ändring.
Antalet extra barn ger 0,25% enheter rabatt per barn

Ska tydligen hjälpa att avlasta föräldrar finansiellt, men barn har sedan ett ansvar att betala för förälderns ålderdomsvård (finns regler om att barnet ska tjäna visst mycket för att få betala). Mörka skämt om att många föräldrar ligger risigt till när räkningar börjar komma :smiley:

Även pensionssystemet är väldigt illa till och mycket mera ponzi än i Sverige. Man samlar “poäng” som sedan räknas om till euro per poäng när man går i pension. Känns någorlunda kul att allt man betalar in med råge skulle ge mig mera i pension förvaltat själv än vad som förväntas betalas ut. Och EU kollaps så lär väl allt beslagtas och inte betalas ut om man flyttar hem till Sveirge :confused:

3 gillningar

Ja de kan höja de till 400%. Du verkar inte förstå problemet riktigt. De är att produktiva människor ska arbeta med att underhålla ejproduktiva personer. Mer och mer av samhällets resurser kommer alltså gå till att hålla liv i icke produktiva system. Det inneffektiva kommer äta upp det effektiva och sen finns det inget system kvar.

Staten äger allt det är därför de är skatt på allt. De äger marken de äger dina inkomster osv osv osv. Och ja det är de som är konsekvenserna av att inte lyda. Förut stoppa vi män i fängelse som inte spela sin roll. Nu är jag rädd för att även kvinnor kommer sitta där då de inte utför vad staten anser vara deras roll.

Dessa ändras med tiden. Det är vad vi kommer bevittna frammåt tror jag.

Vi i Skandinavien har världens bästa system med föräldraledighet och nästan gratis förskola. Ändå föds för få barn.
Det är samma i nästan hela världen. Problemet är inte att vi blir väldigt många färre på jorden utan att vi blir äldre.

3 gillningar

Jag kan mildra den oron lite. Tror du inte snarare vi är påväg mot en omvänd Handmaid’s tale? Att serien ens görs med den dystra tonen tyder väl på att vi är påväg bort ifrån det där. Det är ju i praktiken skrämselpropaganda. Det berättelsen illustrerar är väl mer eller mindre ett historiskt normaltillstånd som unga kvinnor systematiskt avskräcks från?

En liten grupp avelshingstar räcker rent tekniskt för att hålla replacement rate på en hållbar nivå. Fortsätter det i den här riktningen kommer vi snarare ha en omvänd version av Handmaid’s tale. Känns ibland som att världen redan styrs av robotar och feminazis, eller vad man ska kalla det.

Japp, slår aldrig fel. Men själva ämnet är väl ganska lättlöst; gobal indexfond och hälsosamt leverne. Sedan kan man inte göra mycket mer.

Med nuvarande utvecklingstakt kommer det förmodligen inte hända jättemycket. Tänk att real bnp dubblas på 35 år. Då kan ju dagens millennials ha en lika dräglig ålderdom som dagens pensionärer - även om försörjningsbördan dubblas. Vid konstant skattekvot och statsskuld.

Dessutom tror jag man kommer ha annat att sysselsätta sig med och andra läkemedel/ hjälpmedel. Om pensionärer för 10 år sedan hade haft mobil så skulle många vårdskandaler kommit i dager genom sociala medier. Det har redan ändrats iom generationsskiftet bland gamlingar.

Den tanken hade jag som yngre, kräva att nuvarande system görs om. Där och då tänkte jag och min man att vi nog inte kan räkna med någon allmän pension man kan leva på när det är dags vid 67-70.

Det var då vi började spara/investera varje månad. Innan vi hittade till RT.

En sidoeffekt: det gick mycket fortare än vi trodde att uppnå ett stort kapital helt utanför pensionssystemet, så snart Fire långt innan 65 :smiley:

Sedan om att var och en får lösa försörjningen själva på ålderns höst är ju sådär… vad gör vi med alla oförståndiga/ oförmögna som blir utan mat och bostad? För de kommer alltid att finnas. Vill vi leva i ett sådant samhälle, tillbaka till ättestupan och fattiglängorna.
Man behöver bara vända blicken utanför Sverige på länder utan pensionssystem för att se hur det är.

1 gillning

Delar av ”investeringen” delar vi alla på genom föräldraförsäkring, maxtak på förskola och barnbidrag.

Kommande generationer är redan med och betalar för nuvarande och kommande pensioner. Men du kanske menade att man kunde ”öronmärka” pengarna så att barnen bara skulle återbetala till sina egna föräldrar?

Jag har kursare som flyttade till andra sidan pölen direkt efter examen. Tvångsskatt från födelselandet?!

1 gillning

Fast om den där produktivitetsökningen består av att vi blir 100x bättre på att bygga mobiltelefoner och 10% bättre på att ge äldre omvårdnad, till exempel, så blir det inte riktigt så. Det blir faktiskt snarare tvärtom, pga Baumoleffekten.

2 gillningar

Sen är ju inte bnp ökningen jämt fördelad på populationen. Ofta går ju 90% av de ökade vinsterna till 10% av befolkningen. Blir alltid problem när man pratar genomsnitt.

1 gillning

Precis, och det har vi haft länge. Det som förändrats är att unga idag har andra sämre förutsättningar än tidigare generationer. Första generationen som får det sämre ställt än sina föräldrar t ex. Att vi snabbt blir äldre är också en faktor såklart till hur pensionerna påverkas.

Den behöver ju uppenbarligen bli högre tänker jag. Eller att man ökar föräldrarnas möjligheter att ta del av framtida intäkter.

Ja något åt de hållet. Just för att koppla ihop bra pension med många barn.

Jätte bra exempel. De hade förmodligen inte flyttat om de visste att de skulle drabba föräldrarna negativ.

Inget skämt. När priset för sex blir äktenskap löser du problemet med att alla kvinnor springer efter samma män. Snyggaste kvinnan med den snyggaste mannen. Sen näst snyggaste osv. Jätte svårt att bygga stabila samhällen när partner bildandet inte fungera pga nedärvda biologiska mekanismer i hjärnan.

1 gillning

Tror du överskattar hur många som ser sina barn som en investering. Folk räknar inte kr och ören de tjänar på sina barn och man gör inte heller någon extra satsning att de ska bli produktiva arbetare om man tjänar mer pengar på det. Det löser sig faktiskt helt på egen hand. Jag vill inte att min dotter ska åka i fängelse och jag vill att hon ska få ett bra jobb hon trivs med.
För de föräldrarna detta skulle funka på så tror jag inte de skulle bli bra föräldrar :slight_smile:

1 gillning

Oavsettt hur folk ser sina barn fungerar systemet så. Nuvarande arbetande generationer betalar pensionerna idag. De jag förespråkar är inget revolutionerande utan bara en tydligare koppling. För att hjälpa barn familjer på bekostnad av de som inte skaffar barn. Idag är det tvärtom att de som inte skaffar barn skickar räkningen till det som skaffar barn.

Jag tror inte att föräldrar som klarar av långa logiska resonemang är sämre än de kortsiktiga.

1 gillning

Det känns fullständigt barockt att att du har fjärilar i magen för pensionssystemet, när du samtidigt inte har bemödat sig om att ta reda på hur detta fungerar.

Innan du fortsätter att gå omkring och oroar dig, så bör du läsa nedanstående sammanfattning.

Sverige har haft Allmän pension sedan 1913, och på den tiden var Sverige ett u-land. Har pensionssystemet inte kraschat på över 110 år lär det inte krascha nu heller. Pensionärer är dessutom en stor väljargrupp. Risken att svenska politiker skulle låta pensionärerna leva på svältgränsen är obefintlig. Ett parti som gör detta kommer att “slaktas” i allmänna val.

Däremot finns givetvis en annan risk. Vi halkar kanske efter i den ekonomiska utvecklingen. Just nu producerar vi exempelvis ett stort antal analfabeter varje år, som inte kommer att bidra med speciellt många skattekronor. Vi satsar för lite på klimatomställning, osv. Det är inte helt omöjligt Sverige blir fattigare och det kommer att slå mot både yrkesarbetande, barn och pensionärer. Det är alltså den ekonomiska utvecklingen i stort du skall oroa dig för.

5 gillningar

Tinder datan håller inte med dig. Forskas massor på det här och jag är varken incel eller misogyni.

Dock vet ingen exakt vad de låga födelseltalen beror på. Men mycket talar för att de är just kvinnors benägenhet att dejta uppåt som är en del av problemet

2 gillningar

Jag ser att alla mina manliga kompisar som är under 170 och utan pengar har extremt stora problem med att hitta tjejer.

Ja typ vad jag ser. Dock inte Bad boys mer framgångsrika långa män med gott om stålar.

Ja.

Jag är lyckligt gift med 2 barn. Men då även vi vänta lite för länge på att få livets pussel ihop byggt så kommer vi förmodligen inte att få antalet barn vi önskar. Jag har god insikt i detta problem från flera olika synvinklar. Och jag ser även hur detta kommer att påverka samhället framåt då resultatet är väldigt få barn. Just nu är det bara konservativa religiösa grupper som förökar sig om jag har förstått det rätt. Detta kommer påverka oss väldigt mycket inte minst i pensionssystemet.

1 gillning

Hur menar du att detta är primitivt eller anstötligt? Detta är alltså bara resultatet av miljarders människors fria val och vilja? Eller menar du att i stort är alla som inte hittar partner idag nöjda med att vara singel? Och att antalet barn som kommer till världen är lika många eller mer än behovet?`

Förstår inte riktigt hur fakta och forskning kan vara så provocerande