Kommer pensionssystemet kollapsa tills jag ska gå i pension?

Så har man inte minst två barn bör man få straffskatt?

1 gillning

Så skrev jag inte. Utan om unga skaffar för få barn lär inte pensionen bli så hög. Det är bara fakta. Svårt att skylla på andra generationer.

2 gillningar

Problemet är att många undviker att skaffa barn, eller iaf flertalet barn, pga hur situationen för unga ser ut idag. Något man som ung knappt kan lastas för. Sen blir effekten kanske mindre i pension om 40 år, men det är ett svagt argument om man inte känner att plånboken räcker till att bilda familj idag.

1 gillning

Det här är en ny trend. Tidigare har det ju varit så att situationen på arbetsmarknaden och konjunkturen spelat roll. Barnafödandet har gått i cykler.
Den trenden är bruten enligt demograferna. Det är nåt annat och forskningen har inte hittat svaret än.

Frågan gällde alltså att dagens unga inte borde betala till äldres pensioner. Där jag tycker att unga behöver ta ansvar och gör man inte får det konsekvenser.

Tillägg: Sen finns det absolut förbättringar att göra när det gäller ekonomi. Framförallt bostadsmarknaden, men det är inte hela förklaringen.

Sedan är ju ungar inte direkt en dröm affär rent ekonomiskt.
Ser jag själv på det så kostade barnet bara första året i föräldraledighet osv ca 250 000-300 000 kr. Släng in det i en globalfond och sedan kanske 50 000-100 000 kr/år i 18 år så skulle jag tro att man inte behöver oroa sig över sin pension direkt.

Men visst nog är det ju så att det är ett problem för samhället att barnafödandet minskar!

4 gillningar

Detta är nog ett av problemen. Föräldrarna bär hela investeringskostnaden och staten all avkastning.

Staten borde vara med mer och dela på avkastningen. Bäst incitament skulle du få om x antal % av barnens lön gick tillbaka till föräldrarna. Då blir det starka drivkrafter för att se till att ens barn blir en produktivdel av samhället. Samtidigt som barn får en mer naturlig koppling till pensionssystemet

5 gillningar

Njae? Om man zoomar ut bara lite så har väl snarare barnafödandet i den rika världen varit på nedåtgående iaf i ett sekel. Detta allteftersom den materiella standarden ökat och fattigdomen minskat/preventivmedel uppfunnits etc. etc… Men absolut med toppar och dalar på vägen ofta kopplade till ekonomiska kriser/krig etc.

5 gillningar

Det är väl i tusentals år ett problem att städer inte kan föröka sig. Även rommarna hade problem med detta om jag förstår de rätt. Lätt förklarat står landsbygden för religion och stabila samhällstrukturer som möjliggör barnafödande. Medan städer står för kreativt kaos där ingen har varken tid eller möjlighet med att få fram ungar.

Och allt eftersom har fler och fler flyttat till städer. Så nu blir det mindre och mindre barn allt vad tiden går.

4 gillningar

Ja typ, men möjlighet har man nog i städerna också. Men det finns så mycket annat man kan ägna sig åt där.

1 gillning

Ja absolut barn blir till i städer med de förnekar jag inte. Bara de att de inte blir nog många av dom. Just för att miljön i en stad bjuder in till ytligt självförverkligande och andra destruktiva beteenden. Medan landsbygden är mycket mer konservativa och håller fokus på vad som är viktigt. :slight_smile:

4 gillningar

Det stämmer som du skriver. Trenden bröts 2010, efter finanskrisen. Men barnafödandet vände inte upp som det borde ha gjort. Det har hållt i sig. Det huvudsakliga problemet mot tidigare är ju att befolkningen minskar. Att snittet ligger under 2 barn/kvinna.

Länkar till en riktigt intressant artikel, det är aftonbladet men den är bra! :slightly_smiling_face:

Ja det kan kanske kommit nya faktorer som t.ex. sociala medier. Men jag menar att trenden är ju densamma sen iaf 100år tillbaka, så eg. inget skifte där. Det nya är som sagt att nu har det pågått så länge att befolkningar på allvar riskerar börja minska. Kina minskar ju t.ex. redan och inom några decennier spås hela världens befolkning minska.

2 gillningar

Jag tror du är något på spåren. Om inte trenden vänder upp så behöver det synas på pensionen om du varit med och bidragit. Svårt att säga exakt hur det ska gå till. Kanske ett tillägg för hur många barn du skaffat upp till säg 3. Behöver inte vara stora belopp men det skulle skicka en signal. Staten kommer behöva ta i den här frågan.

2 gillningar

Jag är mer orolig för vad staten kommer ta till om det inte fungerar med frivilliga lösningar. Vi har redan facit på vad staten gör när frivillighet inte löser problemet i värnplikten. Vi tvingar helt enkelt bara folk att göra det dom inte vill för att uppnå statens opperativa syften.

Hoppas inte det går så långt men skulle inte bli förvånad. Barn är trotts allt en grundsten i stater. Utan barn inga framtida skatter osv. Är ett existentiellt problem som är påväg

Kommer troligen lösas med justerade avgifter, inte med irl version av ”The Handmaid’s Tale”.

Varje gång trådar kommer över i barnafödande frågan, så brukar de spåra ur rätt fort.

Så kanske återgå till TS frågeställningar?

4 gillningar

Jag menar trenden där ekonomin påverkat barnafödandet. Eller inte jag, demograferna/forskarna som kan sånt här… :slightly_smiling_face: Tidigare har de kunnat se att i lågkonjunktur vänder barfödandet ner och sedan vänder det upp. Den trenden bröts efter finanskrisen. När det 2010 inte vände upp igen.

Nu är det andra faktorer som påverkar. Inte otroligt att det är alla våra skärmar.

Du lägger fram dina åsikter som om de vore fakta. Jag saknar ett inledande “jag tycker” eller “jag anser”.

3 gillningar

En enklare förklaring är att preventivmedlen blivit bättre och mer tillgängliga, och så lite cultural lag på det. Även idag är hälften av alla havandeskap oplanerade.

2 gillningar

Barnafödandet är ju det huvudsakliga problemet för pensionssystemet på lång sikt. Löser vi det har vi ett utmärkt pensionssystem. Jag tycker det är okej så länge det är sakligt och har en koppling till pensionen.

2 gillningar

Pensionsprognosen kan lösas på 1000-tals olika sätt, som inte innebär att folk tvingas skaffa barn som inte är önskade.

Att lösa orsakerna till lägre barnafödande, som bostadskris, klimatkris, krigshot, ekonomiska klyftor, psykisk ohälsa och att många gillar att vara dinks och singlar är betydligt mycket svårare, än att bara justera avgifterna.

Pensionsavsättningarna är ett relativt enkelt problem att lösa. Att lösa världens minskade barnafödande är motsatsen.

Så klassikerna att lägga energi på det man kan påverka, är nog sunt även i pensionsfrågan.

8 gillningar