Kompanjonsavtal i bolag - behöver man en jurist?

Startat en management-konsultfirma i Sverige. Det gick bättre än jag vågade hoppas på. Ska nu starta samma koncept i Danmark med en partner. Vi ska äga lika delar i danska bolaget, men vinst&löneuttag ska fördelas 80/20.

Hur avancerat behöver ett partnerskapsavtal vara? Finns det en mall ni kan rekommendera? Behöver man en jurist för att skriva ihop ett avtal?

1 gillning

Jag kan inte så mycket kring detta men det jag förstått vid delägarskap 50/50 bör man absolut ha en utköpsklausul om någon av er vill lämna bolaget i framtiden.

Den jag fått förklarat på diverse utbildningar är en ”Texas Shoot Out”, som innebär att om du inte köper ut mina 50% till det pris jag begär så har jag rätt att köpa ut dina 50% till samma angivna summa.
På så vis ska värdet på aktierna komma så nära sanningen som möjligt.

Det är nog bara att googla på aktieägaravtal/kompanjonavtal för att få fram massa tankar och idéer kring vad ni vill skriva in och reglera via ett avtal.

2 gillningar

Jag brukar alltid rekommendera att använda en jurist, särskilt i fall som dessa som kan bli så infekterade om det inte är rätt gjort från början. Jag har varit med ett par gånger när saker inte varit tydliga och det har varit stökigt tyvärr. Så absolut, det bör inte ta en jurist särskilt lång tid då detta är lite “stapelvara”.

2 gillningar

Klokt. Låter som en typisk asymmetri att försöka själv: Stor nedsida, liten uppsida.

Danskt bolag - är det svensk eller dansk jurist man ska anlita?

1 gillning

Anlita en jurist, helt klart! Det finns många scenarion som behöver regleras och alla bolag är unika. Några exempel:

• Vilket lands lagar ska gälla vid tvist?

• Hembudsklausul: ska den andra delägaren ha förtur på aktier vid försäljning? Om ja, vilken värderingsmetod ska användas? Ska hembudet gälla även vid bodelning (skiljsmässa) och dödsfall? Behövs obligatorisk ömsesidig livförsäkring i så fall?

• Tag-along: vad händer om ena parten får erbjudande att sälja sina 50% till utomstående?

Etc etc etc… :nerd_face:

Edit: tänk på att ett kompanjonsavtal är ett levande dokument. Det bör ses över och ev justeras med jämna mellanrum.

3 gillningar

Skulle absolut anlita en jurist, helst en svensk jurist som är verksam i Danmark och kan hjälpa dig med dansk lagstiftning.

Att äga ett bolag i land X men vara skriven i land Y är inte helt trivialt. gissar att du står för en större del av investeringen.

Jag skulle nog hellre göra det danska bolaget till franchise där din kompanjon står för den lokala risken, alternativt ett dotterbolag.

2 gillningar