Hej alla duktiga matematiker.
Här har jag ett blandat etiskt och matematiskt problem.
En driftig och egenföretagande modern fick tre söner. Den första stannade hemma efter gymnasiet och läste på tekniska högskolan till ingenjör. Den andra började arbeta i familjeföretaget i föräldrahemmet vilket han senare tog över. Men den tredje flyttade hemifrån direkt efter studenten och tog fulla studielån och bidrag till sin högskoleutbildning medan han hade egen lägenhet. Vilket ledde till en skuld mot CSN på 230 000 kr.
Då den tredje sonen inte hade förmånen att bo kvar hemma och arbeta upp ett kapital parallellt med betald kost och logi som son 1 och 2 kunde vill nu modern kompensera den yngste brodern. Då med motsvarande summa som broder nummer 1 kunde samla på sig genom sparat studiebidrag och lån för perioden han läste på högskolan. Det var mellan åren 1990-1994.
Kan någon hjälpa mig att få fram en rimlig summa som broder nr 3 skulle kunna kompenseras med? Broder nummer 1 tog fulla lån och bidrag alla dessa 4 åren och investerade dessa på börsen.
Går det att få fram summan som broder 1 fick ut från CSN mellan 1990-1994?
Och är det i så fall elakt att tänka: in i ranta på ränta-kalkylatorn och se vad det är värt nu idag?
Jag gissar att det blir en större summa än modern kan ersätta broder 3 med, nu i efterhand.
Jag orkar knappt i ord beskriva vad glad jag är att inte ha den typen av problem i mitt liv. Herregud.
Ett tips är att byta namn på tråden som nu låter ganska morbid.
Ett annat tips är att släppa allt det här för det kommer bara sluta i osämja. Du beskriver inte tydligt om broder nr 3 gjorde ett aktivt val för 30 år sen eller om han blev vräkt hemifrån, men jag gissar på det förstnämnda vilket gör hela frågan än mer absurd.
Jag och mina syskon hade liknande upplägg.
Jag flyttade hemifrån och pluggade, min brorsa bodde hemma och pluggade och min syrra började jobba direkt efter gymnasiet.
Vi alla tre var tillräckligt vuxna när vi tog våra egna beslut och förväntade oss inga utjämningsmanövrar av eventuella studielån, gratis logi eller andra fördelar och nackdelar.
Det låter som att son nr 3 frivilligt flyttade hemifrån och blev ej utkastad. Varför ska den kompenseras för det? De flesta vill ju knappast bo hemma efter myndighetsåldern och väljer man att göra det för att spara pengar så är ju det, i mina ögon, att anse som en uppoffring. Beslut tagna av vuxna människor. Om alla hade samma möjlighet att bo hemma så är detta en ickefråga.
Jag förstår inte riktigt varför det ska kompenseras? Jag flyttade hemifrån vid 17, min lillebror vid typ 23. Han sparade massor men jag tänker att det ju inte har med mina föräldrar att göra och att de inte ska kompensera nån för nåt sånt.
Det är en intressant och komplex fråga. Att beräkna exakt hur mycket broder nummer 1 fick ut från CSN mellan 1990-1994 skulle kräva specifik information om exakt hur mycket han lånade varje år och vilken räntesats som gällde under den tiden. Räntor på studielån kan variera över tid och kan också påverkas av politiska beslut och ekonomiska faktorer.
För att beräkna hur mycket det skulle vara värt idag med ränta på ränta-effekten skulle du behöva veta de årliga räntesatserna och hur mycket broder nummer 1 lånade varje år. Det skulle vara en omfattande matematisk beräkning.
Om modern vill kompensera broder nummer 3 så kan en rättvis kompensation vara att ge honom en summa som skulle ha varit likvärdig med vad broder nummer 1 fick från CSN under den tiden. Det kan vara en symbolisk kompensation som representerar det ekonomiska bidrag som broder nummer 1 fick under sin högskoletid. Hur modern väljer att hantera detta kan variera beroende på familjens ekonomiska situation och önskemål.
Det är dock viktigt att komma ihåg att ekonomiska beslut kan vara komplicerade och bör tas med hänsyn till familjens övriga ekonomiska ansvar och behov. Att ha en öppen och ärlig diskussion med alla berörda parter kan vara ett bra sätt att hantera situationen.
Att flytta hemifrån efter gymnasiet fick mig att växa som människa. Jag lärde mig saker om mig själv som inte går att köpa för pengar.
Visst hade det varit snyggare om du tagit betalt för mat och logi av dina äldre söner, men gjort är gjort. Det är inte rimligt att du som förälder ska finansiera tre vuxna söners liv. Ska man vara krass är det snarare de två äldre bröderna, inte du, som bör kompensera den yngsta…
Hur kommer det sig att du tänker på detta nu? Har det orsakat osämja mellan sönerna? Är det nån av dom som har tagit upp ämnet?
Förr i världen (75 år sedan eller mer) fanns ett begrepp som hette “hemmadöttrar”. Barnen flyttade ut en efter en. Kvar blev ett barn, oftast en ogift dotter som tog hand om föräldrarna och gården på ålderns höst.
De levde oftast under knappa förhållanden, och det blev inte bättre då föräldrarna dog. Då kom de övriga barnen hem och skulle ha sin del av arvet. Då kunde det hända att övriga syskon jämkade sin arvslott som tack för de insatser som hon hade gjort för föräldrarna.
Idag lever vi i en helt ny verklighet. Var och en tar sina egna beslut och skall givetvis inte kompenseras indirekt av sina syskon för detta.
Det är tråkigt när en föräldrar blir gamla och får konstiga tankar i huvudet. Jag vet…
Det rimliga hade varit att den rika modern tog hyra av sina slashasar till barn som valde att bo hemma. Inte minst för att få iväg dem hemifrån. Om den tredje sonen ska få något är det värdet av hyra och logi i 4 år. Mina föräldrar började ta hyra så fort vi hade arbete eller studier. I mitt och syrrans fall kvittade det då vi flyttade veckan efter studenten. Brorsan bodde hemma ett år och betalade ca 5000 kr i månaden för boende och mat (2014).
Modern som fick tre söner - en berättelse om att förstöra hela familjen del 1.
Du vill alltså på allvar försöka reda ut hur mycket broder 1 har lyckats investera under sina fyra år som student för att sedan beräkna någon form av ränta på ränta från 34 år sedan? Om han köpte investor 1990-01-01 så har han fått en avkastning på 6598%. Vi leker med tanken att han lyckades peta in 20 tkr som en engångssumma. 20000 x 65,98 = 1 319 000. Så minst en miljon ska nog gossen ha!
Alltså när ni berättar detta för barnen under söndagsmiddagen måste du bara återkommer så jag får höra hur det gick.
Vilken tur att vi alla är individer med olika åsikter och tankar!
Synd bara att någons tankar inte är lika mycket värda som någon annans. Istället för att komma med kritik om att “sådär kan man ju inte tycka eller tänka” så hade säkert TS gärna sett lite hjälp på hur man kan räkna på eller tänka hur man skulle kunna svara på frågan utan att få massa moralkakor och påhopp.
Hade det varit jag så hade jag stannat vid CSN-skulden. Sedan kan man diskutera om det ska vara den ursprungliga eller resterande skulden. Mer än så känns som att det komplicerar saker onödigt.
I min familj har vi inversen av denna situation. Jag kunde bo hemma medan mina syskon har CSN-skulder osv… Det är egna aktiva val av oss alla men jag hade inte protesterat om mina föräldrar hade dragit av från eventuellt arv för att lösa deras kvarvarande CSN och att resten delats lika.
Mitt inlägg var menat i direkt samma led som att säga “du borde inte ta i ledningar” till frågan “hur många volt kan det vara i denna ledning utan att jag dör?”
Det kanske inte slutar illa i detta fallet men i absoluta majoriteten av fall tror jag det kommer gå väldigt dåligt.
Har svårt för den här extrema millimeterrättvisan, som ofta uppkommer ifråga om pengar. Vad som är en ”rimlig” summa, bör föräldern isåfall komma på, utifrån vad den själv vill och tycker, utan påtryckningar eller förslag från något av barnen.
Om det var jag själv hade jag avstått från detta, bett föräldern ifråga att unna sig själv saker, istället för att ge pengar till mig, när jag är fullt arbetsför och skapar mitt eget liv.