Kommer med en liten annorlunda fråga idag. Har en kompis från Kina som tittar på att eventuellt studera sin master i Sverige och han har läst en del att det är svårt för någon i Kina att hitta jobb här (inom IT) om man inte har connections eller mycket jobberfarenhet?
Är det någon som har erfarenhet av liknande eller känner någon som gjort en liknande resa?
Beror lite på skulle jag säga, men det hänger nog på inriktning, stad och engelska-kunskaper.
Tar man Göteborg tex så är det ju troligen mycket enklare med tanke på Geelys närvaro.
Både att Geely har kontor här, men även det faktum att så många av bolagen inom sfären jobbar tätt med sina kollegor i Kina.
Vi kan ju säga att det är märkbart med språk- och kulturproblem när man samarbetar mellan länderna; så då är det också en fördel att hitta duktiga kollegor från Kina som vill jobba i Sverige.
Det är relativt vanligt med kinesiska studenter så han trampar ju inte upp ny mark direkt. Jag undervisar på ett masterprogram som just nu har ett 15-tal kinesiska studenter. Mitt intryck är att de flesta skaffar sig internships och extrajobb relativt tidigt på programmet. Det verkar inte vara särskilt omöjligt för dem att hitta jobb om de är lite driftiga men däremot är det detta med arbetsvisum/jobbsökande som kan krångla. De åker ut relativt omgående ur landet om de inte kan visa att de har jobb, vill minnas att de har max 3 månader på sig efter terminsslut att skaffa jobb.