Konkurrensverket har utrett en misstanke om den löpande och offentliga publiceringen av rekommenderade priser på bensin och diesel som Circle K, OKQ8 och Preem har gjort på sina webbplatser kan utgöra en samordning som strider mot konkurrenslagen. Drivmedelsbolagen har nu frivilligt åtagit sig att upphöra med den offentliga publiceringen. Enligt Konkurrensverkets bedömning är farhågorna om konkurrensproblem till följd av publiceringen därmed avhjälpta och utredningen avslutas.
När jag läser det här är min första tanke: Varför väcka den björn som sover?
Jag har länge undrat varför drivmedelsbolagen över huvud taget sänker priserna på drivmedel när de en gång höjt dem och märkt att kunderna köper i alla fall. Vi betalade för ett drygt år sedan gladeligen 30 kr per liter och körde ändå bil.
Inte tusan kommer bönder någonsin att sänka priset på mjölk även fast konstgödselpriserna blir lägre.
Elnätsägarna höjde nätavgiften vid krigsutbrottet i Ukraina med motivering att det förekommer “spill-el” som blivit dyrare. När spill-elen sen blev billigare, sänkte de då nät-avgiften? Nä.
Har någonsin en fastighetsägare till bostadshus sänkt hyran när räntor och liknande kostnader blivit lägre? Nä.
Så varför gör drivmedelsbolagen så här fast de inte skulle behöva? Är det för att politiker är på just dem eller vad handlar det om? Kanske finns andra branscher som gör så här men kommer inte riktigt på någon.