Konsumtion - klass eller generationscykler?

Det är där individ perspektivet kommer in.

Jag är 60-talist och min fru 70-talist och vi har vars en mobil som är 2-3 år gamla och en platt-tv men inget annat av det du nämner :slight_smile: Jägare vs Samlare. Dina syskon är nog de senare.

Mina föräldrar och svärföräldrar har/hade mer prylar än vad vi har. Men de hade inte mycket jämfört med andra i samma generation.

• Individ
  • Ålder
  • Generation
1 gillning

Jag skulle beskriva mig själv som en samlare, jag gillar att spara bra och ha saker. Varför slänga, då kan man ju eventuellt behövs köpa igen. Och jag känner inte att jag har levt upp i fattigdom eller nöd. Sen köper jag sällan nytt, eftersom jag redan har de flesta saker jag behöver. (Som exempelvis fick jag en ljusstake i present för en massa år sedan, så nu behöver jag aldrig köpa en ljusstake mer i livet :slightly_smiling_face: )

1 gillning

Är snart 30 och känner igen mig och föräldragenerationen (55-/60-årsåldern) i tråden. Min fru och jag investerar mycket av lönen och tilltalas av minimalism medan våra respektive föräldrar är närmast hoarders. Mina föräldrars föräldrar (30-talister) var ännu värre på den fronten och jag hoppas att allt plockande med dödsbon på senare år har varit en tankeställare. Min uppfattning är att om något legat i en låda i flera år och inte använts kan det oftast säljas/skänkas/slängas, men jag verkar vara den första generationen som ser det så.

Det finns några områden där jag spenderar extra men då ska det vara upplevelser eller prylar av hög kvalitet. Har försökt föra indexfonder och fondrobotar på tal med den äldre generationen men ”sådant där är ju bara för rika amerikaner”.

Uppskattar mångfalden av perspektiv i den här tråden, hjälper mig förstå bättre.

1 gillning

Det låter som de flesta har svårt att få med sig de äldre generationerna på att spara. Jag lyckades bra att få min mamma att komma igång med indexfonder på Avanza. Det var inte så svårt, jag behövde bara sitta med bredvid vid datorn de flesta gångerna och nu går hon sov in och tittar varje månad.

När det kommer till att övertyga henne så gällde det att fråga om hon ville vara en pensionär eller en som kan åka till Spanien varje år efter pensionen? Jag har också sagt till henne om hon sparar 4k i månaden nu, så kommer hon få ut 4k i månaden under hela hennes pension :slightly_smiling_face: (hoppas bara löftet går att hålla, och marknaden inte sviker oss…)

3 gillningar

Ni som tror att ni är unga minimalister och bara köper ”nödvändiga” saker. Skulle våga slå vad om rätt mycket att era barn kommer ondgöra sig över allt skräp ni samlat på er när dödsboet ska rensas ut.

Det är samma princip som att varje generation äldre klagat på att ungdomar är bortskämda.

Vad som uppfattas som värdefullt förändras över tiden. Säker grät många samlare av CD skivor när mp3 och senare streaming dök upp. Att ha fina sängkläder var kanske viktigt på 50-talet idag är det något annat.

7 gillningar

Japp, en del är födda samlare, och inget ont i det. Speciellt när det som i ditt fall inte handlar om galen överkonsumtion utan snarare tvärt om.

Jag tror dock att de som varit i nöd på riktigt kanske formas av det, en ökad grad av konvertering från jägare till samlare :slight_smile:

1 gillning

Intressant tråd.

Detta med att samla är också betornde av hur man bor. Min föräldrar hade normalstor 60-tals villa, med källare, vind, garage och stor trädgård. Det inbjuder till att samla… Bor man mindre, utan källare/vind/garage kan man inte spara lika mycket. Tror många påverkas av de fysiska möjligheter som ens boende erbjuder.

Har också behövt “tömma/röja” några dödsbo. Inte så roligt.

Om man lever och har hälsa vid 65 bör/skall man döstäda. Det bör upprepas minst var 5:e år så länge man lever. Sådant som är värdefullt (monetärt ellet i vissa fall affektionellt) bör noteras för att underlätta för efterlevande.

3 gillningar

Som sagt, tror en ska vara försiktigt med att dra några slutsatser (alltså det var det nog ingen som trodde att en kunde efter denna minimala data heller). Kom ihåg vilka det är som skriver på detta forum. Bara för att många här från en viss generation investerar hårt betyder det verkligen inte att den stora massan gör det. Detta forum är extremt dåligt för att samla data om olika generationers sparande/konsumerande. Det en kan diskutera här är väl snarast kring vissa ekonomi-intresserades syn på sparande/konsumerande.

Syftade nog mest på Kasams inlägg i början, som förklarar perspektiv som är mycket olika mina egna.

1 gillning

Suveränt inlägg. Min gissning är att du har rest som backpacker eller är ovanligt smart. Kanske både och eftersom du uppmärksammar vad inte många gör, speciellt inte i din ålder.

Hela världen befinner sig just nu i en stor förändringsfas och det är det du bevittnar men som de flesta i din omgivning blundar för eller förmodligen inte ens är medvetna om.

Dina föräldrars beteende kommer du varken vilja eller kunna efterlikna.

1 gillning

tror att ni är unga minimalister och bara köper ”nödvändiga” saker. Skulle våga slå vad om rätt mycket att era barn kommer ondgöra sig över allt skräp ni samlat på er

Delvis, men jag kan ju bränna hela min lön på streamingtjänster och krogbesök utan att det märks bland mina saker på samma sätt som en gigantisk skivsamling eller 20 hyllmeter Friluftsfrämjandets årsbok.
Men visst, tricket är ju att inte flytta ihop permanent med prylar man inte har någon glädje av längre.

Elon Musk generated headlines last year when he announced in a tweet that he would sell almost all his physical possessions and will not own a house. En ny trend?

Känner inte igen det som beskrivs av trådskaparen som en tydlig generationsfråga, låter mer som “klass”/inkomstnivå/socialt sammanhang/massa andra förklaringar, då det beskrivna beteendet går att se i alla generationer, så länge konsumtionskraft finns. Däremot kanske man konsumerar olika saker beroende på ålder och livssituation. Min fru (vi har hus o två barn) blev överlycklig när hon fick en kap- och gersåg i present, vilket kanske vissa av våra lägenhetsboende barnlösa vänner inte hade så lätt att förstå. I min bekantskapskrets är de i den åldern trådskparen menar (dvs mina och mina vänners föräldrars ålder) sparsamma, prioriterar upplevelser (även om det handlar om det lilla t ex besöka det lokala caféet eller bokloppiset) mm. Nej, de är inte så insatta i att spara på avanza, men har sparande i olika former men lite mer old school genom sin vanliga bank, även om det kanske inte är lika optimalt.

Med andra ord instämmer med det Jan skrev ovan:
"Men det som jag funderar på mer är om det snarare inte är en intresse / kunskap / omgivningsfråga. Tänk på att det fortfarande bara ä 20 % av den svenska befolkningen som äger aktier idag.

Det vill säga att jag tänker att det resonemanget som många av oss applicerar på våra föräldrar skulle vi egentligen kunna applicera “sidledes” också, på folk i vår egen generation utan intresse för sparande."

Han bor ju någonstans och det boendet är sannolikt ägt av något företag eller en stiftelse som han själv kontrollerar. Jag tror mer på att det är ett fördelaktigt ekonomiskt upplägg snarare än en ny trend.

Direkt ägande i aktier. Äga aktier via fonder gör väl alla svenska medborgare.

Säkert, men just i det här fallet så kan man objektivt mäta mängden saker folk lämnar efter sig, och jag är rätt övertygad om att dagens äldre kommer att lämna efter sig mycket mer än efterkommande generation.

Det handlar alltså inte om en värdering om vad som är skräp och vad som är nödvändigt, utan volymen fysiska saker man lämnar efter sig.

1 gillning

Ang att samla på whisky / whiskey så är det den absolut bästa investering jag någonsin gjort. Nu är man kanske lite sen på tåget om man börjar idag då priserna är helt vansinniga. Har man dock 10-år gamla flaskor kan det vara en guldgruva. Jag sålde några flaskor tidigare i år och tex en flaska inköpt för 2500kr på Systembolaget för över 100.000kr och en annan taxfree flaska inköpt för runt 500kr för över 25.000kr. Gäller ju bara att dom är oöppnade då :wink:

1 gillning

Absolut! Tomrum är mot naturlagarna!

Det ligger nog mycket i personligheten.
Hsr sett både och. Dom som vuxit upp knapert som aldrig kan sluta spara för sämre tider och dom som förverkligar sina materiella drömmsr.

Mina skilda föräldrar är 1930-talister och totalt olika, som figurerna Spara och Slösa i bankens barnserie. Pappa högutbildad och höginkomsttagare och alla pengar uppspenderade, har inget sparkapital eller ägande, men hög pension. Mamma inte högutbildad och kass lön och superkass pension, alltid levt sparsamt, sytt, stivkat, syltat, saftat, ätit eget kött o ägg o grönsaker, har massor av kapital pga långvarigt fondsparande, har ägt olika fastigheter inkl skog, köpte nu sin trea kontant, massor av ägodelar efter ett livs samlande och antikintresse. Hon är typen som samlar på snörstumpar och allt annat, har man behövt något så har hon haft tre. Eller hundratals, som ljusstakar i mässing t ex. :stuck_out_tongue:
Så det finns många varianter även inom samma generation o familj.

4 gillningar

Sälj den, köp din kaffeskummare och en fin present till dina föräldrar för en del av mellanskillnaden. Förklara vänligt men bestämt att du tyvärr inte hade plats för den men blev väldigt glad för omtanken.