Kontantinsats: (15 eller 30 %) + månadsinvestera

Hej

Tack för ditt svar, håller till stor del med om ditt resonemang men jag förstår fortfarande inte hur pengarna man sparar på boendekostnaden inte ska med i kalkylen. Med tanke på att man kan investera summan varje månad :blush:

I länken jag pistade ovan så är det 2 exempel med.
“Vad händer om jag investerar 1 miljon idag och amorterar av det på 15 år”
Jämfört med
“Vad händer om jag delar upp det och investerar samma summa varje månad i 15 år”

På 15 års sikt är avkastningen 1 miljon mer, alltså 100% mer(!)

Detta tar såklart inte hänsyn till räntan på lånet, men oavsett är det en klar fördel att låna och investera direkt än att göra det över tid.

Ränta-på-ränta effekten på startbeloppet är enorm över så lång tid.

Dom här kan du ha med, men isåfall får du lägga till en uträkning där du tar höjd för ränteavdraget också då detta spelar större roll ju mer pengar det handlar om!

Men steg 1 för justering är att ändra startsummorna till 0 resp 255.

1 gillning

Förmodligen förenklar jag kalkylen för mycket och gör kanske någon tankevurpa, se bifogad bild nedan. Jag beaktar inte ränteavdraget i kalkylen, tar heller inte med att differensen i månadskostnad mellan de olika casen kommer bli mindre med tiden.

Glömde räkna med det amorterade beloppet för respektive case.

Ja, caset på högersidan amorterar du 2200/månad mer och får en total på 755k.

Det är alltid bra att låna pengar till en ränta som är lägre än förväntad avkastning om man kan investera det direkt :slight_smile:

Men det syns tydligare på större summor och längre tid.

1 gillning

Får det till följande:

((85 % belåning * 1,7 mkr * 2 % amortering) - (70 % belåning * 1,7 mkr * 1 % amortering)) * 10 år = 170 000 kr.

Dvs investera vinner enligt caset ovan men enbart med 35 tkr

Du räknar med fel siffror fortfarande.

Det enda du ska räkna på är den extra lånade delen + räntan på det kontra avkastningen.

Vad bostaden är värd eller kostar spelar ingen som helst roll.

Amorteringen för extra lånet och investera summan direkt kontra att investera den över tid.

Du måste isolera alla dina kalkyler till dom 255k extra.

Denna bilden med +2200/månad amortering på högersidan är det du ska räkna på, minus räntekostnaderna för lånet på 255k minus ränteavdrag.

Sebastian har ju rätt, men jag förstår att du vill mata in det i din modell för att få helhetsgreppet.

Börja med att inkludera ränteavdraget på 30 %. Det ger 2,8 % för dina kalkylerade 4 %. Då har du inte ca 850 kr differens mellan de två scenarierna utan ca 600 kr. Sänk alltså insättningen till ca 1950 kr (från nuvarande 2200 kr).

Sen nämnde jag tidigare i tråden att du antagligen inte vill amortera 2 % när du kommit under 70 % belåningsgrad efter 7,5 år. Även om du justerar för ränteavdraget enligt ovan kommer din modell alltså bara avspegla verkligheten fram till år 8. Vill du veta hur det ser ut därefter får du lägga in en ny rad för amorteringskostnad efter år 8 och höja insättningarna i Investera-scenariot.

Edit: sektionen med total förmögenhet kan omöjligt stämma, måste vara fel ingångsvärden.

2 gillningar

Tack för svaren, förstår helheten bättre nu :slight_smile:

1 gillning