Kontantinsats 30% eller investera?

Hej,

Har köpt lite dyrare hus i storstadsområdet.

Har möjlighet att gå in med 30% kontantinsats alt gå in med 15-20% och investera resten.

Månadsavgiften blir såklart högre med längre kontantinsats, 5-10 tkr per månad.

Funderar på vad som är mest fördelaktig, lite osäker börs känns det som på kort sikt.

Tar gärna input

1 gillning

Detta har diskuterats många gånger på forumet, använd gärna sök funtkionen

2 gillningar

Håller med ovanstående. Kan också tycka att få ner lånet är oerhört skönt då längre blir lika känslig för eventuella räntehöjningar.

1 gillning

Men en del av den ökade månadsavgiften är amortering, eller? Alltså ett sparande. Jag har valt att gå in med mindre insats för att behålla mina investeringar. Pengarna jag amorterar för är pengar som jag skulle ha investerat, och för mig känns det bakvänts att sälja av för att kunna bygga upp igen. Det är skillnad som andra skriver om det är pengar som du annars skulle använda till att konsumera.

1 gillning

Precis, det stora skillnaden blir amorteringssumman vid mindre insats. Har läst även den långa tråden och en del annat.

Låter som smartast att initialt sikta mot längre insats än 30%, snarare liten bit över 20%. Spara resten med friheten att gå in om det blir tajt kassaflöde månadsvis. Känns även bra att ha lite buffert vid flytt till nytt hus(även om det inte är så tydliga renoveringar första tiden).

1 gillning

Så resonerar jag också, att det går att ändra sig och isf gå in med mer pengar då.