Kontantköp eller räntefri delbetalning

Tjena,

Kommer köpa en motorcykel nästa säsong och såg att Yamaha erbjuder 36 månader räntefri delbetalning upp till 100k. 695kr uppläggningsavgift + 30kr fakturaavgift varje månad.

Jag kan betala kontant om jag vill, men räntefri delbetalning känns ändå lockande då 50-100k i en indexfond bör ge mer än vad delbetalningen kostar.

Tankar? Känns bättre i magen att betala allt direkt, men är det smartast?

Någon som räknat liknande alternativkostnad? Dvs att betala kontant (ta ut 100k från index) mot att delbetala (men spara ~2800kr mindre per månad) 36 månader?

Jag tycker det är skönt att minimera utgifter varje månad. Både till antal poster och total summa. Jag hade därför betalat kontant.

3 gillningar

Om det verkligen, helt säkert, är villkoren för lånet så är det alltså cirka 50 kr/månaden i ränta i form av uppläggning/fakturaavgift. Blir motsvarande 0,6% årsränta på 100K.

Låter för bra för att vara sant :slight_smile: Det kan du i så fall slå riskfritt med ett sparkonto.

4 gillningar

Jag tolkar det som så, när man handlar hos Yamaha.

Exempel från länken nedan:

Exempel vid ett kreditköp på 10 000 kr som återbetalas under 36 månader: Uppläggningsavgift 695 kr och aviavgift 30 kr. Månadskostnad 327kr i 36 månader. Totalt belopp att betala är då 11 775kr. Effektiv ränta är 11,50 % (feb. 2023) förutsatt att beloppet återbetalas under räntefri period. Efter räntefri period och vid kontantuttag är räntan f.n. 19,95 %. Aviavgift 30 kr/mån. Kreditavtalet löper tills vidare. Kreditgivare Santander Consumer Bank.

https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/service-maintenance/services/yamaha-card/

Värt att nämna är även om den är “räntefri” så är det en kredit och kommer synas på UC och liknande. Beloppet kommer då vara 100.000 (gissar jag?) och kommer vägas in i om du planerar att ansöka om några andra krediter/lån mm.

2 gillningar

Kontant, tycker jag.

Nja? Hur får du det till 4%? Blir väl betydligt lägre?

Avgifter för lånet blir 1775kr, eller 1,16%.

1 gillning

På sätt och vis rätt men de redovisar den effektiva räntan för ett lån på 10000 kr. Med större lån så blir effektiva räntan lägre.

Jag får det också till 1,16% effektiv ränta:

Källa: Lånekalkyl - räkna på lån | Konsumenternas

Ränta på ränta 7% i 3 år ger ~19000kr i intjänad ränta. Drygt 17000kr kvar om man drar av avgiften för lånet.

Det borde vara fördelaktigt även om det känns fel.

1 gillning

Värt att tänka på är att man i snitt över hela låneperioden har halva lånet. Det är därför effektiva räntan blir 1,16%, inte 0,6%. Fortfarande väldigt låg ränta i dagens ränteläge.

1 gillning

Hade du gjort affären för 3år sedan hade kontantköp+månadsspar 2800 slutat på omkr 146 000
Engångsköp100 000 blivit. 136 000-räntekostnader 1775.

Så en ganska så invecklad affär för att gå back 11000.

Månadsspar sprider riskerna för upp och nergångar på börsen. Belånar du portföljen låser du fast dig i ett datum. Timingrisk.

1 gillning

Jag skulle köra månadsbetalningen. Jag brukar titta på alla slags konsumtion (inkl transport) som kostnader i min resultaträkning hellre än förmögenhet i min balansräkning. Då blir det också en naturlig del av vardagsbudgeten.

1 gillning

Så en total lånekostnad på 1775 ger en månadskostnad på 2808 ?

2808 kr/månad är inklusive amortering. 100 tkr i 36 månader = 2778 kr/månad amortering. De sista 30 kr är aviavgiften.

Svaret på frågan verkar inte helt självklart.

Kanske finns tillräckligt att spara genom att kunna erbjuda en snabb och smidig affär med kontant betalning under lågsäsong.