Köp av möbler från bostaden vi flyttar in i

Hej,

Jag och min sambo ska om några månader flytta in en bostadsrätt vi har köpt. Vi är nu i dialog med säljarna om vad de kan tänka sig lämna efter/sälja till oss.

Det som troligtvis är det som kostar mest är taklampor och gardiner. För gardinerna sa de att total kostnaden för alla gardiner i huset var 25 000;-. Här ingick installationen, måtten är anpassade och de två olika sorters gardiner(mörkläggningsgardiner och linnegardiner). Min fråga är hur vi kan tänka runt pris som är rimlig att erbjuda, då vi är intresserade eftersom de är mätt efter huset osv.

Några tips på hur man kan tänka?

Om de är måttanpassade för den lägenheten är nog inte säljarna så intresserade av att ta med dem.
Skick och ålder spelar ju in med.
Normalt är ju andrahandsvärdet inte särskilt mycket på såna saker.

5 gillningar

Om alternativet är att ni köper likadana gardiner för 25 000:- när ni flyttat in så är de ju ändå värt en del för er att de sitter kvar. Men de är ju inte nya, är de slitna? Jag hade absolut kunnat tänka mig att erbjuda typ 10’ om de var i ok skick och jag gillade utseendet. Taklampor och möbler är kanske lite mindre måttanpassade? En snabbkoll på typ blocket om ni hittar några liknande kan ge en en indikation på värdet.

2 gillningar

Jag hade kollat skicket, speciellt om de är solblekta etc. Men är det annars gardiner i stil med vad ni vill ha, säljarna verkar vara reko och allt annat går smidigt, då hade jag erbjudit hälften och känt att vi båda vann på affären.

1 gillning

Har gjort div såna affärer genom åren vid bostadsbyten. Tycker personligen det är vettigt att ta över/köpa om man gillar/behöver sakerna och priset känns rimligt. Är dessutom alltid bra/värt att ha en bra relation med föregående ägare då det alltid kan finnas behov av frågeställningar till föregående ägare framförallt om det gäller ett vanligt friliggande hus. (Nu verkar det vara ett BRF-hus i det här fallet)

Är de I PRINCIP måttanpassade och nya grejor (Tänk att de suttit uppe mindre än 2 år) Då tänker jag att 1/3-1/2 av priset är rimligt om ni gillar de. Har då suttit uppe ett lite längre tag är kanske 1/5-1/4 av nypriset rimligt om de fortfarande är fina. Är de äldre är det mer en symbolisk summa kanske 1000-3000kr.

Måttanpassade grejor är svåra sälja begagnade MEN samtidigt är ni ju också tvungen att köpa/skaffa måttanpassade så BÅDA parterna sitter liksom fast i en lite knivig sits/förhandlingsläge. Personligen tycker jag man då inte ska “utnyttja det överläget” utan försöka hitta en rimlig kompromiss.

Vi lämnade nyss en sommarstuga. Erbjöd oss att sälja med ganska mycket grejor till rimligt pris men ägaren vill fixa det mesta själv. Har nu haft ute annonser på +15 grejor och på mindre än en vecka har vi sålt av alla sakerna för typ 10-20% mer än vi erbjöd oss sälja de för till nya ägarna. Så mycket handlar om att sätta “rätt pris”. Då har vi ändå t ex sålt äldre Brafab trädgårdsmöblemang i fint skick för 9500kr med flera intresserade köpare. Så “rätt pris” behöver inte automatiskt vara lågt pris.

MEN samtidigt tycker jag personligen 25000kr låter ganska dyrt för att skaffa gardiner till en mindre? hus. Borde rimligtvis gå att få till billigare med liiiite egen insats eller anpassade standardgardiner från t ex IKEA eller Hemtex. (Tror även t ex Hemtex har service att sy upp gardiner osv)

4 gillningar

Hej alla,

Tack för många svar!

Vet att det inte finns något som är rätt, men skönt att höra vad andra tänker. Särskilt med tanke på att detta är vårt första köp, innan har vi bara hyrt. Gardinerna är nog typ 2 år gamla om jag fattade säljaren rätt.

Jag tyckte det lät som mycket och tycker även att 10 000;- är för dyrt då jag hade helt klart försökt gjort det billigare själv. De sa att de inte var så intresserade av att ta med de, men det är ju inte omöjligt för de att sälja vidare via blocket som en av er nämnde.

1 gillning

Jag hade gjort så att jag hade frågat vad de vill ha för det ni kan tänka er att behålla. Om de kommer med ett för högt bud kan ni antingen välja att tacka nej eller komma med ett motbud. Det är inte köparens sak att försöka gissa vad säljaren har för prisbild.

Precis som @Skogstomten skriver så kan en sån här transaktion inte helt jämföras med “marknadspris”. Dels är det ett besvär för säljaren att ta ner och sälja gardinerna och dels är de inte nya. Men vissa säljare utgår mycket från vad de själva har gett och sätter ett pris därefter, utan att tänka på att det kan vara mer en del värt att slippa göra sig av med sånt man inte vill ta med.

2 gillningar

Om de kostade så mycket och är måttanpassade, kan de då inte ses som byggnadstillbehör och därmed ingå i köpet?

Såklart en tolkningsfråga.

Jag skulle nog säga att “Jag tänkte att dessa skulle inkluderas pga XYZ men kan ändå tänka mig ge 5k då det är ett gränsfall”.

Sen beror det också lite på vilken relation ni vill ha med dem. Om de är glada så kan det vara fördelaktigt framöver om ni har frågor etc.

Även tygaffärer brukar vara behjälpliga med att sy upp gardiner. Då kan man välja tyg själv och kanske komplettera med en kudde i samma tyg som gardinerna. Priset på gardiner kan bli dyrt om man väljer designmönster av t.ex Josef Frank på Svenskt tenn.

2 gillningar

Det låter som om de har ankrat upp priset vid en 100% täckning av deras inköpskostnad för ett par år sedan.
Såna personer tycker jag kan vara svåra att förhandla med, varje motbud från dig kan tolkas av en ekonomisk förlust för dem.
Enda chansen att rucka på priset är om du genuint kan tänka dig gå ifrån förhandlingsbordet:

Det låter dyrt, då syr jag hellre nya för <några tusen> kronor

Kanske kan de fatta då att du inte tänker betala nypris. Bättre att skippa gardinköpet helt än att de ska gå därifrån sura över att de inte fick begärt pris.

3 gillningar

Det beror nog helt på vilken typ av gardiner det är. Är det Astrid-tyg uppsydda av sömmerska eller ett billigt polyestertyg från Ikea blir prislappen helt olika. Jag sydde själv gardiner av ett exklusivt linnetyg till fyra rum hemma. Bara tyget gick på 25 000 (för 10 år sedan). Hade någon annan sytt upp dem hade det kostat mycket mer. Sen får man lägga till konstnad för gardinskenor. Oavsett om ni väljer att köpa själva gardinerna eller inte skulle jag i alla fall köpa skenorna, de är ofta dyra och jobbiga att montera själv.

3 gillningar

De kan ta med sig sina gardiner, eller så kan de lämna kvar dem gratis. Visst, ni ville ha gardiner för 25000, vi andra går på Rusta, Ikea och Hemtex.

Det är ju inte fel att flytta till en ny bostad och inte behöva sätta upp gardiner och gardinstänger ärligt talat. :sweat_smile:

Utan att ha sett gardinerna och rummen så är det svårt att säga vad som är ett rimligt pris. 25 000 för gardiner låter ju mycket för mig som kan noll och intet om inredning och tyger, men som användare Sich skriver så la hen 25 000 bara på tygerna. Något säger mig att Sich inte blev grundlurad vid det tillfället heller. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på priset, det är enligt mig värt mycket att göra sitt hem vackert :slight_smile:

Ifall ni köper flera saker av tidigare ägare så kan ni ju pruta och få mängdrabatt. Istället för att pruta på varje sak kan det vara enklare att pruta på klumpsumman, då det är skönt för säljaren att bli av med så mycket som möjligt i ett svep.

1 gillning

Jag är mycket intresserad av inredning och vill gärna ha material av bra kvalitet :slight_smile: Njuter fortfarande av gardinerna så här tio år senare så för mig var det absolut värt. Såg nu att TS @engelhart skrivit att det är linnegardiner och mörkläggningsgardiner vilket kan vara riktigt dyrt. Om det är något ni gillar skulle jag säga att 10 000 absolut är ett rimligt pris. Du kan kika in vad liknande kostar på tex Gotain för att få en uppfattning om vad det skulle kosta att göra själv, https://www.gotain.com.

2 gillningar