Allra helst man använda inte sina egna pengar utan lånar, det gör jag, banken finansierar 75% av fastigheten.
Min plan är att betala av lånet lite grann men bara för att kunna köpa fler fastigheter.
Allra helst man använda inte sina egna pengar utan lånar, det gör jag, banken finansierar 75% av fastigheten.
Min plan är att betala av lånet lite grann men bara för att kunna köpa fler fastigheter.
Om man vill ha 75% belåningsgrad så är saken klar att AB är bättre. Alternativet som jag använder är en något lägre belåningsgrad (60%) och därmed kan man använda positiv räntefördelning och undvika att ta ut vinst, utan det blir kapitalskatt, som “bara” beskattas till 30%.
En mycket givande diskussion för mig det här där jag ställer mig lite frågande till varför inte fler väljer en något lägre belåningsgrad och enskild firma och därmed kan utnyttja positiv räntefördelning istället? Men i fallet där man redan har ett AB som har pengar innestående så blir ju ekvationen en annan…
Förstår inte riktigt vad du menar. du måste ju fortfarande ha 25% utöver lånet då…
Fördelen med AB och 75% är ju att du personligen inte blir ansvarig om det går åt skogen. Kör man enskild så håller jag med om att lägre belåningsgrad är vettigare för att minimera riskerna.