Köpa begagnad bil för sporadisk användning (~150k budget)

Hej på er!

Jag är utländsk akademiker bosatt i Sverige och har aldrig ägt en bil här tidigare. Fram tills nu har vår familj (två vuxna, två barn) klarat oss utmärkt med bilpool där vi oftast kör en stor kombi. I våra uppväxt var vi vana vid att göra allt i en VW Polo eller Golf, mindre än nya modeller, så vi har inga enorma krav på rymd, även om en mindre kombi eller en rymlig halvkombi troligen är det mest praktiska för oss nu.

Vi planerar att köpa en begagnad bil kontant.

• Budget: Runt 150 000 kr (flexibel uppåt om det gör stor skillnad för TCO).
  • Årsmodell: Gärna 2020 eller nyare för att få något driftsäkert och modernt.
  • Körprofil: Mycket sporadisk. Endast bra väder helger, sällan storhandling och semesterresor. Totalt bara några hundra mil om året. Bilen kommer att stå stilla i veckorna.
  • Preferenser: Driftsäker (särskilt vid stillastående), bra förhållande mellan pris och kvalitet. Det är inte nödvändigt att man får låg bränsleförbrukning diesel eller bensin för att kommer att köra lite. Jag ogillar SUVar då de känns överprisade och onödigt klumpiga, men bra om ni kan prova mig fel.

Jag har läst trådarna typ Vad kostar en bil i månaden? Guide 2026 | RikaTillsammans där Jan säger att även den billigaste bilen kostar 4 000–5 000 kr i månaden i TCO. Men eftersom vi kör så lite undrar jag om vi kan pressa ner den siffran, eller om de fasta kostnaderna i Sverige ändå äter upp besparingen?

Jag har två frågor till forumet:

1. Vilka är de typiska fasta och rörliga utgifterna för bilägande i Sverige som jag måste ta höjd för? (Tänker på skatt/Malus, försäkringsnivåer för en “förstagångsägare”, besiktning och serviceavtal när man kör lite. Parkering är billigt i min Brf). Vad missar jag i min kalkyl?
  2. Vilka konkreta modeller och märken föreslår ni att jag ska bör jag titta på utifrån min budget och profil?

Stort tack för er input!

Tror inte du kommer särskilt långt under 4000 i månaden, tyvärr. Det är realiteten med att äga bil. Skulle jag vara i din sits skulle jag kanske kika på Skoda Octavia eller VW Golf Kombi. Vet inte om de nödvändigtvis är bättre eller sämre än andra bilar på att stå still, men servicen är inte så dyr och de är i den prisklassen iallafall. Der är även skönt med kombi så man får plats med grejer, som barnfamilj.

2 gillningar

Du har fått bra tips. Jag slänger in Skoda Fabia kombi också, eftersom era krav på utrymme är något flexibla. Den är lite mindre än Octavia men är fortfarande en kombi - och sparar dig ca 30 tkr i inköpspris.

Vet du varför det finns så få av denna ute på begagnatsidorna? Letar också efter en sådan.

Det går absolut att komma under 4000 med en bättre begagnad billig liten bil. Att låtsas som att det är “tur” eller att man måste vara mekaniker för att komma undan under 4k håller jag inte med om. Det finns så många exempel både hos mig, släkt och vänner där man har köpt en billig bil som körts i tusentals mil i åratal utan några större problem. Det är snarare regel än undantag.

Om ni inte redan tänkt på det så hyr bil istället skulle jag säga. Eller bilpool. Ni kan hyra mycket för den tänkta månadssumman.

Det har alltid varit lite av en doldis i Sverige, inte så populär. Barnfamiljer väljer gärna större och de utan utrymmesbehov väljer kanske inte kombi. Tror inte det såldes så jättemånga här - samt slutade ju tillverkas, är några år sedan nu.

En vild spekulation är att det beror på att det är en förhållandevis liten och enkel bil. Octavia är rejält mycket mer bila på precis alla sätt och vis och har nog förekommit i ganska många företagsleasingar.

Tack!

Ja, vi vet det är mycket billigare för oss att hyra. Vi har bilpool just nu som är fantastisk för oss. Men det är också lite tråkig att hitta bilen om det är inte vår vanliga bilpool, hämta det, montera barnstolar, ta barn på en annan bil som de vill kika runt…etc… Någon gång det bara funkar, någon gång man behöver flera timmar extra. Det är också svårt att bara ta och gå och nästa steg för oss är att köpa sommarstuga, men bilen kommer först.

Tack, vi hoppas det.

Vi behöver inte att köra mycket, så min tänkt är att om vi köper bilen på 5k mil och sälja med 6k mil och bra skick vi inte förlora mycket värd.

När jag läser ditt scenario konmer jag att tänka på att det nog är bra att läsa på om diesel vs bensin. Det är någonting med partikelfilter eller nåt som gör att dieselbilar behöver gå ganska mycket. Kan vara så att det är korta sträckor som är problemet snarare än att den står, så kanske ändå OK för ditt scenario.

1 gillning

Om ni vill komma ner i värdeminskning tror jag bilen behöver vara uppåt 9-10 år gammal dvs att värdeminskningen planat ut nästan helt. Med den åldern riskera också fler problem att komma och maskinskadegarantin gäller inte längre.