Köpa billig bil och budgetera reparationer

Så har jag gjort för det mesta. Den bil jag kört mest 8 år nu gav jag 20.000 plus en rejäl gör det själv service inkl kamremsbyte etc för. En äldre LEXUS bil (“finare” Toyota).
Köp antingen en vanlig äldre bil utan så mycket lull lull som möjligt. ELLER kanske en äldre Toyota som klarat rosten bra, Ofta betyder det parkerad i ide inomhus i garage vintertid eller rejält rostskyddsbehandlad eller körd norröver enbart där dom inte saltar . Äldre toyotabilar eller LEXUS bilar rullar ofta >>20.000 mil och >>20 år utan större reparationer och dessutom oftast utan många små reparationer typ sensorer etc. OM man kan hålla rosten rimligt borta.
En Volvo kan nog också vara rätt OK. tyvärr har dom (och tyska bilar jag ägt) mycket ingående delar för speciellt lull lullet som centrallås , AC , fönsterhissar, ABS sensorer, andra sensorer, men även hjullager , bromsok etc som verkar vara köpt av billigaste leverantör, pajar med tiden väl ofta.
(Nippodenso El prylar hos LEXUS och Toyota lever dubbelt så länge upplever jag).
Ofta inte så dyrt att reparera en VOLVO över tid men
Jag tröttnar dock pga att det är trist för mig som meckar själv att laga saker ofta även om delarna bara kostar hundralappar varje gång. Hellre en bil som bara rullar på utan något trassel.