Visst är det så att pengar är pengar och de kan jämföras. Avkastning från en bostadsinvestering kan jämföras med en fondinvestering även om den första har en belåning.
Man behöver inte alltid jämföra riskjusterad avkastning. Men glöm inte att det är stor skillnad i risk mellan en global indexfond och en bostad.
Tekniskt sett så kan du ju göra det. Du belånar bara bostaden lite till. Vips så har du omvandlat det ökade värdet till cash.
Ja, jo fast låter farligt vänja sig vid det bara. ^^
Det här var en av anledningarna att man satte en gräns att man endast kunde värdera om sin bostad var 5:e år kopplat till amorteringskravet.
Jaså då har jag lart mig det idag! Kul!
Är det inte så att eftersom FIAT valuta kan gå ner för evigt då FIAT valuta är designad för att göra det så kan även bostadspriserna gå upp för evigt mätt i FIAT valuta? 
Jo, det kallas inflation. Tror att det är real prisuppgång som avses.
Men generellt, känns som sällan man väljer mellan 2 liknande lägenheter där den ena är hyresrätt och den andra br men det enda som skiljer är ekonomin.
Oftast är det nog andra saker som avgör boendeformen. T.ex. finns det ju väldigt få småhus att hyra på lång sikt, en boendeform som majoriteten av svenskarna valt. Eller så har du ingen kontantinsats och kan således inte ens köpa även om du vill. Eller så finns inga hyresrätter på orten du vill bo. Eller så är det så lång kötid för att få en ok hyresrätt att du inte har något val av den anledningen.
Jag ser det här som att en rättvis kalkyl av hyres- vs bostadsrätt blir om man jämför hyresrätt vs bostadsrätt+hävstången man från lånet (eftersom den absoluta majoriteten inte köper kontant, samtidigt som det knappast(?) går att få ett lika bra rent kontantlån som man kan få vid ett bostdadslån).
(postar igen, blev fel i vart det publicerades, trodde jag)
Nja, botten ser väl ut att vara 1980 innan den ihållande uppgången därifrån (med undantag för krascher som dock aldrig gått under botten). Om du lägger till en graf över världens befolkningsökning och därmed också efterfrågan så blir det nog lite mer rättvist. På samma sätt som bostadspriser inte kan gå upp för evig kan ej heller en börs det. Eller tror någon på allvar att världen blev värd nästan 30% mer värd förra året för att en globalfond avkastade det?
Det är olika investeringsobjekt med lite olika risk och förutsättningar, svårare än så är det inte.
Jodå, börsen kan gå upp för evigt. Så länge de underliggande bolagen producerar värde för människor.
Ok, så du tror att börsen verkligen till 100% avspeglar det värde som produceras. Då fick vi alltså över 20% mer värde producerat globalt under 2021… Fantastiskt att någon tror på det
Och nu när räntorna verkar komma och man tar bort stimulanserna, ofta injektion av lånade pengar, så skapar vi plötsligt mindre värde varje dag, nej vi förlorar värde varje dag.
Undrar var jag känner igen de där lånade pengarna… priset på börsen ökar när injektionen av pengar via lån ökar.
Nej. Det har jag inte sagt. Det är inte i sig en motsättning heller. Börsen kan stå på sin lägsta punkt någonsin nu där kommande nergångar inte når ner till nuvarande nivå.
Vi kan ju fortsätta med att titta på grafer där vi har både huspriser och börsindex. De följer varandra över tid.
Över tid? Den grafen är kortare än 20 år…
Den grafen som visades ovan är nästan 150 år.
Helt olika.
Dessutom så är det skillnad på företag och fast egendom.
Det är korrekt. Men mer intressant är nog att titta över tid där vi dopar ekonomin, börsen likaväl som bostäder. Det är samma lånade pengar, i ena fallet staten som trycker pengar eller använde lån i andra fallet ofta privatpersoner. Men resultatet är detsamma, uppgång.
Slutsatsen blir nog att under rådande omständigheter påstå att det är säkrare att investera sitt kapital på Stockholmsbörsens index än att investera i en attraktiv bostad har sannolikt fel. Det är i mångt och mycket samma pengar på samma marknad.
Däremot kan man tänka sig att investering i globalt index är säkrare då man sprider risken något (eller snarare förflyttar den primärt till USA).
Personligen har jag kapitalet både i fastigheter och på börsen men jag har ingen illusion att någon av dessa kommer klara sig bättre än den andra vid en rejäl krasch.